UU Student Theses Repository: Recent submissions
Now showing items 28521-28540 of 44877
-
Coöperatieve werkvormen: het effect van coöperatieve werkvormen op samenwerkingsvaardigheden van leerlingen in de middenbouw van het daltononderwijs
(2015)Ondanks dat coöperatief leren zou leiden tot het verbeteren van leerprestaties en samenwerkingsvaardigheden van leerlingen en het tot de drie principes van het Nederlandse daltononderwijs behoort, wordt het nog niet veel ... -
Remediëring van het klokkijkonderwijs door middel van herhaling en de methode wijzer voor wijzer
(2015)Klokkijken zorgt voor veel kinderen voor problemen. In dit onderzoek wordt de effectiviteit van het remediëren van het analoge klokkijkonderwijs in groep 5/6 op de Nieuwe Regentesseschool onderzocht. Groep A kreeg een ... -
Hoogbegaafdheid: visie, opvattingen en begeleiding door leerkrachten.
(2015)In dit onderzoek werd onderzocht of de visie van de schoolleiding, de opvattingen van de leerkrachten over hoogbegaafdheid en begeleiding van hoogbegaafde leerlingen en hun daadwerkelijke begeleiding op elkaar aansluiten ... -
Manieren om de sociaal-emotionele ontwikkeling van kleuters betrouwbaar in kaart te brengen
(2015)In het onderwijs is steeds meer aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. Hoe deze ontwikkeling gemeten dient te worden, blijkt lastig en niet eenduidig. Het doel van dit artikel was om aan de hand ... -
Passend onderwijs voor het meer- of hoogbegaafde kind
(2015)Op Openbare Dalton Basisschool Puntenburg te Utrecht worden de meer- en hoogbegaafde leerlingen niet voldoende in hun onderwijsbehoeften voorzien door een gebrek aan beleid omtrent het onderwijs aan deze leerlingen. Het ... -
Het Effect van Feedbackgesprekken met Leerlingen uit Groep 4 en 5 op het Zelfregulerend Leren en de Rekenresultaten
(2015)In dit onderzoek is gekeken naar de effecten van het voeren van individuele feedbackgesprekken met leerlingen uit groep 4 en 5 op het zelfregulerend leren en de rekenresultaten. In deelstudie 1 is een feedbackprotocol ... -
Faseonderwijs in Nederland
(2015)In dit onderzoek is gekeken naar het Faseonderwijs op verschillende basisscholen in Nederland. Onderzocht is welke gedeelde visie deze scholen hanteren, bekeken vanuit organisatorisch, pedagogisch en didactisch perspectief. ... -
Beoordeling van Diagnose-instrumenten Hoogbegaafdheid voor OBS Vleuterweide
(2015)Onderzocht werd welk diagnose-instrument voor hoogbegaafdheid, het SiDi 3 Protocol, het Digitaal handelingsprotocol Hoogbegaafdheid of (Hoog)Begaafdheid In-Zicht, het meest geschikt is voor OBS Vleuterweide middels een ... -
Ontdekkend leren in het rekenonderwijs Onderzoek naar de effectiviteit van ontdekkend leren door kinderen uit groep 8 bij het aanleren van nieuwe rekenstrategieën
(2015)Op basis van de opgedane ervaring van de leerkrachten op Daltonschool Rijnsweerd met ontdekkend leren in de zaakvakken, wordt verwacht dat ontdekkend leren leidt tot een hogere leermotivatie bij rekenen. In dit verslag zal ... -
Meerbegaafd en hoogbegaafd op de Sint Jozefschool
(2015)In een beschrijvend onderzoek op de Sint Jozefschool te Achterveld is onderzocht wat de behoeften van meerbegaafde en hoogbegaafde leerlingen, hun leerkrachten en hun ouders zijn, op sociaal-emotioneel en didactisch gebied. ... -
Relatie tussen handelen en klimaat? Een onderzoek naar het verband tussen het leerkrachtgedrag en het pedagogisch klimaat in de klas.
(2015)In dit artikel wordt een onderzoek beschreven dat is afgenomen op basisschool De Tafelronde. Onderzocht is in hoeverre een verband bestaat tussen het leerkrachtgedrag en het pedagogisch klimaat in de klas. Tevens werd ... -
Opbrengstgericht werken in het speciaal onderwijs Een onderzoek naar het effect van het directe instructiemodel op het pedagogisch-didactisch handelen van leerkrachten en het zelfstandig verwerken van de leerstof door leerlingen
(2015)In dit quasi-experimenteel onderzoek wordt antwoord gezocht op de vraag wat het effect is van de toepassing van het directe instructiemodel op het pedagogisch-didactisch handelen van leerkrachten en het zelfstandig verwerken ... -
Ouderbetrokkenheid en de vormgeving van effectief school-ouderpartnership
(2015)Deze thesis gaat over ouderbetrokkenheid op KSU de Spits te Utrecht. Onderzocht werd wat de verschillen en overeenkomsten waren in opvattingen van de directeur, leerkrachten en ouders met betrekking tot de huidige en ... -
Het effect van feedbackgesprekken op de resultaten van rekentoetsen en op het zelfregulerend vermogen van kinderen in de groepen 4 en 5 in het basisonderwijs
(2015)Dit quasi-experimentele onderzoek onderzocht in hoeverre het voeren van feedbackgesprekken invloed had op de rekenresultaten en het zelfregulerend vermogen van kinderen in de groepen 4 en 5 in het basisonderwijs. De ... -
Verhogen van rekenopbrengsten in de praktijk
(2015)Het hier beschreven onderzoek bestaat uit twee deelonderzoeken waarin antwoord werd gegeven op de vraag hoe de rekenopbrengsten op Daltonschool OBS Lorentzschool te Hilversum verhoogd kunnen worden. In het eerste deelonderzoek ... -
Sociaal-emotionele competenties van leerlingen. De verbanden tussen individuele leerkracht-leerlinginteracties, sociaal-emotionele competenties en leerresultaten in het regulier onderwijs.
(2015)In dit onderzoek is bij basisschoolleerlingen (n=145) in de leeftijd 6 tot en met 11 jaar gekeken naar het verband tussen individuele leerkracht-leerlinginteracties en de sociaal-emotionele competentie en naar de invloed ... -
Begrijpend lezen: een complexe vaardigheid Een onderzoek naar de tegenvallende scores op de Cito Begrijpend Lezen van groep 6 op de Archipelschool
(2015)Dit artikel gaat over mogelijke verklaringen voor de leesdip van leerlingen uit groep 6 (schooljaar 2012-2013) met betrekking tot begrijpend lezen op basisschool de Archipel. Onderzocht wordt of de tegenvallende scores op ... -
Under Pressure. Influence of different types of feedback on decision making performance in stressful situations
(2015)People in emergency professions, such as firefighters or soldiers, often have to work and make decisions with life or death consequences in stressful conditions. To help people in emergency professions make better decisions ...