View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Begrijpend lezen: een complexe vaardigheid Een onderzoek naar de tegenvallende scores op de Cito Begrijpend Lezen van groep 6 op de Archipelschool

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Lok 3512274 Schmit 3512487.pdf (1.964Mb)
        Publication date
        2015
        Author
        Lok, A.
        Schmit, C.H.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Dit artikel gaat over mogelijke verklaringen voor de leesdip van leerlingen uit groep 6 (schooljaar 2012-2013) met betrekking tot begrijpend lezen op basisschool de Archipel. Onderzocht wordt of de tegenvallende scores op de Cito Begrijpend Lezen (BL) verklaard kunnen worden door de vaardigheid in de leervoorwaarden technisch lezen, woordenschat en de mate van zelfregulatie. In dit onderzoek participeerden leerlingen in de leeftijd van negen tot en met elf jaar uit de betreffende groep 6 die twee niveaus lager scoorden op de Cito BL dan in groep 5, de onderzoeksgroep (n=7), en leerlingen die hetzelfde niveau behaalden als in groep 5, de controlegroep (n=6). Met leerlingen uit de onderzoeksgroep waarvan de score op de Cito BL niet verklaard kon worden middels de leervoorwaarden, werd een leerlinggesprek gevoerd om te achterhalen welke onderwijsbehoeften deze leerlingen hadden. Middels een t-test werd vastgesteld dat de leerlingen uit de onderzoeksgroep significant lager scoorden op de Cito BL van groep 6 dan de controlegroep (p=.003). Een regressieanalyse werd uitgevoerd om de voorspellende waarde van de leervoorwaarden voor de scores op de Cito BL te achterhalen. Technisch lezen (p=.034) en woordenschat (p=.025) verklaarden voor 35 procent de variantie in deze scores (p=.006). Zelfregulatie had geen significant voorspellende waarde (p=.834). Met behulp van een Fisher’s Exact test werd de samenhang tussen de gemaakte fouten op de Cito BL en de participantengroepen onderzocht. Het aantal gemaakte fouten op technisch lezen en woordenschat hing niet significant samen met de participantengroepen. De scores op de leervoorwaarden boden op groepsniveau geen verklaring voor de leesdip. Uit de leerlinggesprekken bleek dat de problematiek divers was en dat advies op maat nodig is om deze leerlingen te kunnen ondersteunen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19932
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo