View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Relatie tussen handelen en klimaat? Een onderzoek naar het verband tussen het leerkrachtgedrag en het pedagogisch klimaat in de klas.

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Kippersluis 3512177 Wessels 3512371.pdf (554.5Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Kippersluis, L.J.M. van
        Wessels, M.J.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit artikel wordt een onderzoek beschreven dat is afgenomen op basisschool De Tafelronde. Onderzocht is in hoeverre een verband bestaat tussen het leerkrachtgedrag en het pedagogisch klimaat in de klas. Tevens werd onderzocht of hierbij sprake was van een sterker verband met het leerkrachtgedrag van de leerkracht als leider of met het leerkrachtgedrag van de leerkracht als ondersteuner. Om dit te onderzoeken is bij alle leerlingen van de groepen 5 tot en met 8 de ‘Klimaatschaal’ afgenomen. Vervolgens is van elk van deze groepen het leerkrachtgedrag van één leerkracht geobserveerd. Gebleken is dat een sterk positief verband bestaat tussen het gedrag van de leerkracht als ondersteuner en het pedagogisch klimaat in de klas, r = .684, p = .031, eenzijdig. Het gedrag van de leerkracht als leider hield geen verband met het pedagogisch klimaat, r = -.443, p = .136, eenzijdig. Om meer inzicht te krijgen in het verband tussen het leerkrachttype ‘ondersteuner’ en het pedagogisch klimaat in de klas, is onderzoek gedaan naar de verschillende gedragingen passend bij dit leerkrachttype. Gebleken is dat geen van deze gedragingen op zichzelf significant correleerde met het pedagogisch klimaat. De correlaties hierbij lopen uiteen van r = .131 tot r = .595, met p = .060 tot p = .379. Aan basisscholen wordt geadviseerd het gedrag passend bij de leerkracht als ondersteuner te stimuleren.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19939
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo