View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Passend onderwijs voor het meer- of hoogbegaafde kind

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Beemster 3499898 Huber 3512053.pdf (1.230Mb)
        Publication date
        2015
        Author
        Beemster, C.A.T.
        Huber, I.R.C.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Op Openbare Dalton Basisschool Puntenburg te Utrecht worden de meer- en hoogbegaafde leerlingen niet voldoende in hun onderwijsbehoeften voorzien door een gebrek aan beleid omtrent het onderwijs aan deze leerlingen. Het doel van dit onderzoek was het doen van aanbevelingen die zich richten op een toereikende onderwijsaanpak voor de meer- en hoogbegaafde leerlingen van ODBS Puntenburg. De volgende onderzoeksvraag is hiervoor beantwoord: ‘Welke doorlopende onderwijsaanpak zou aanbevolen kunnen worden om de meer- en hoogbegaafde leerlingen van ODBS Puntenburg te Utrecht in hun onderwijsbehoeften te kunnen voorzien en hoe kan een onderwijsbeleid hieromtrent ontwikkeld en geïmplementeerd worden?’ Gestart werd met een veldonderzoek, waarbij reeds bestaande onderwijsaanpakken in kaart werden gebracht. Vervolgens zijn de onderwijsbehoeften op het gebied van differentiatie, motivatie en sociaal-emotionele ontwikkeling van de meer- en hoogbegaafde leerlingen, hun leerkrachten en hun ouders van ODBS Puntenburg geanalyseerd. Ook zijn teamsessies met het schoolteam gehouden. Op basis van het veldonderzoek, de behoefteanalyse en de teamsessies is aanbevolen een schoolbreed beleid te ontwikkelen, waarbij intern gedifferentieerd wordt. Daarnaast bestaat de behoefte de tijd van de leerkracht over de verschillende niveaugroepen zowel kwalitatief als kwantitatief gelijkwaardig te verdelen. Ook wordt verbreding en verdieping gewenst aangebracht te worden in het onderwijsaanbod voor de meer- en hoogbegaafde leerlingen, door projecten te organiseren en een extra vak aan te bieden. Tot slot zijn aanbevelingen voor het ontwikkelen en implementeren van het nieuwe onderwijsbeleid gedaan.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19947
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo