Passend onderwijs voor het meer- of hoogbegaafde kind
Summary
Op Openbare Dalton Basisschool Puntenburg te Utrecht worden de meer- en hoogbegaafde leerlingen niet voldoende in hun onderwijsbehoeften voorzien door een gebrek aan beleid omtrent het onderwijs aan deze leerlingen. Het doel van dit onderzoek was het doen van aanbevelingen die zich richten op een toereikende onderwijsaanpak voor de meer- en hoogbegaafde leerlingen van ODBS Puntenburg. De volgende onderzoeksvraag is hiervoor beantwoord: ‘Welke doorlopende onderwijsaanpak zou aanbevolen kunnen worden om de meer- en hoogbegaafde leerlingen van ODBS Puntenburg te Utrecht in hun onderwijsbehoeften te kunnen voorzien en hoe kan een onderwijsbeleid hieromtrent ontwikkeld en geïmplementeerd worden?’ Gestart werd met een veldonderzoek, waarbij reeds bestaande onderwijsaanpakken in kaart werden gebracht. Vervolgens zijn de onderwijsbehoeften op het gebied van differentiatie, motivatie en sociaal-emotionele ontwikkeling van de meer- en hoogbegaafde leerlingen, hun leerkrachten en hun ouders van ODBS Puntenburg geanalyseerd. Ook zijn teamsessies met het schoolteam gehouden. Op basis van het veldonderzoek, de behoefteanalyse en de teamsessies is aanbevolen een schoolbreed beleid te ontwikkelen, waarbij intern gedifferentieerd wordt. Daarnaast bestaat de behoefte de tijd van de leerkracht over de verschillende niveaugroepen zowel kwalitatief als kwantitatief gelijkwaardig te verdelen. Ook wordt verbreding en verdieping gewenst aangebracht te worden in het onderwijsaanbod voor de meer- en hoogbegaafde leerlingen, door projecten te organiseren en een extra vak aan te bieden. Tot slot zijn aanbevelingen voor het ontwikkelen en implementeren van het nieuwe onderwijsbeleid gedaan.