View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Beoordeling van Diagnose-instrumenten Hoogbegaafdheid voor OBS Vleuterweide

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Dekker 3512347 Rehorst 3512436.pdf (698.1Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Dekker, E.
        Rehorst, E.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Onderzocht werd welk diagnose-instrument voor hoogbegaafdheid, het SiDi 3 Protocol, het Digitaal handelingsprotocol Hoogbegaafdheid of (Hoog)Begaafdheid In-Zicht, het meest geschikt is voor OBS Vleuterweide middels een non-experimenteel, vergelijkend onderzoek. Hiertoe werden drie kwaliteitsaspecten onderscheiden, te weten validiteit, bruikbaarheid en betrouwbaarheid. Aangaande validiteit werd middels een scoringstabel bestaande uit kenmerken van hoogbegaafdheid onderzocht in hoeverre de diagnose-instrumenten deze kenmerken toetsen. Tevens werd kwalitatief beschreven in hoeverre de negatieve kenmerken van onderpresteren en de toepassing van een leertest opgenomen waren in de diagnose-instrumenten. Nadat aangaande bruikbaarheid middels een matrix met theoretische uitgangspunten de bruikbaarheid van de diagnose-instrumenten was onderzocht werd door de werkgroep hoogbegaafdheid aan de hand van een vragenlijst met Likert-schaal mondeling een oordeel gevormd over de bijbehorende praktische mogelijkheden van de school. De betrouwbaarheid werd onderzocht middels een proefafname van ieder diagnose-instrument bij twee duoleerkrachten en twee ouders van één leerling waarna de Intraclass Correlation Coëfficiënt berekend werd. (Hoog)Begaafdheid In-Zicht werd het meest valide en betrouwbaar bevonden met een afwijking van gemiddeld 5.0% van een gewenste evenredige verdeling van 33.3% met betrekking tot validiteit en een voldoende mate van overeenstemming in zowel de leerkrachtvragenlijst als de oudervragenlijst, ICC=.61, respectievelijk ICC=.63. Aangaande onderpresteerders werd geen verschil tussen de diagnose-instrumenten gevonden. Het SiDi 3 Protocol werd de hoogste score, twaalf van de zestien punten, op de theoretische uitgangspunten van het kwaliteitsaspect bruikbaarheid toegekend en had de meeste aansluiting bij de praktische mogelijkheden. Het werd aan OBS Vleuterweide overgelaten om een keuze te maken afhankelijk van op welk kwaliteitsaspect zij het zwaartepunt legt.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19943
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo