View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Faseonderwijs in Nederland

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Jong, de 3512118 Altena 36121029.pdf (851.9Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Jong, L.J.M. de
        Altena, H.J.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek is gekeken naar het Faseonderwijs op verschillende basisscholen in Nederland. Onderzocht is welke gedeelde visie deze scholen hanteren, bekeken vanuit organisatorisch, pedagogisch en didactisch perspectief. Daarnaast is gezocht naar de toegevoegde waarde van het Faseonderwijs ten op zichtte van andere onderwijsstromingen en naar de succes- en beperkende factoren van het Faseonderwijs. De respondenten bestonden uit twee groepen: directieleden en leerkrachten van de zes ad random gekozen scholen. De data is verzameld aan de hand van afgenomen interviews bij de directieleden en online enquêtes bij de leerkrachten. Geconcludeerd kon worden dat het faseonderwijs een organisatievorm is waarbij gebruik wordt gemaakt van halfjaarlijkse fasen, met als doeleinde het onderwijs beter aan te kunnen sluiten op de ontwikkeling van kinderen en hen adequater door hun schoolloopbaan te leiden. De toegevoegde waarde van het Faseonderwijs ten opzichte van andere onderwijsvormen, is voornamelijk te vinden in de andere indeling van leerjaren die ertoe leidt dat beter aangesloten kan worden op de actuele ontwikkeling van kinderen. Dit zijn tevens de succesfactoren. Het feit dat leerlingvolgsystemen niet berekend zijn op dergelijke organisatievormen, is een beperkende factor gebleken. Daarnaast is het Faseonderwijs een arbeidsintensief organisatiemodel is, waarbij veel gevraagd wordt van zowel leerling, leerkracht als directieleden. In de discussie zijn kritische kanttekeningen geplaatst bij het hanteren van Faseonderwijs. Tot slot is een aanbeveling gedaan voor eventueel vervolgonderzoek over de effectiviteit van Faseonderwijs
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19946
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo