UU Student Theses Repository: Recent submissions
Now showing items 28501-28520 of 44877
-
Assessing Heterogeneity in and the Relation Between the Neuropsychiatric and Cognitive Profile in Parkinson’s Disease: A Data-Driven Approach.
(2015)Parkinson’s disease (PD) is a disease with a high heterogeneity in symptoms. The objective of this study was to assess heterogeneity in neuropsychiatric and cognitive symptoms of PD, and examine if neuropsychiatric disorders ... -
Huiswerkbegeleiders als rolmodellen voor kinderen in Rotterdam-Zuid? Een onderzoek naar de rolmodelfunctie van huiswerkbegeleiders bij Rotterdam Vakmanstad
(2015)Achtergrond. Voor kinderen is een achterstandswijk een risicovolle omgeving om in op te groeien. Rotterdam Vakmanstad (RVS) is een organisatie die huiswerkbegeleiding aanbiedt in een achterstandswijk in Rotterdam: Bloemhof. ... -
Verwaarlozing in situaties van huiselijk geweld
(2015)Verwaarlozing is de meest voorkomende vorm van kindermishandeling. De hoofdvraag van dit onderzoek is: “Op welke manier komt verwaarlozing naar voren in situaties van huiselijk geweld?”. Het doel van dit onderzoek is om ... -
De aanpak van overlastgevende en criminele jeugdgroepen in Utrecht. Een evaluatie van de ‘Kopstukkenaanpak’ van het Veiligheidshuis regio Utrecht
(2015)Bij de kopstukkenaanpak in de regio Utrecht worden jongeren uit overlastgevende of criminele jeugdgroepen aangepakt die aanzien hebben binnen de groep en zelf overlast veroorzaken of andere jongeren uit de groep daartoe ... -
Impact van de Vreedzame aanpak op de burgerschapscompetenties van kinderen
(2015)De groeiende nadruk op eigenbelang en de desinteresse in de publieke zaak heeft in de samenleving geleid tot het idee dat onder jongeren een ‘burgerschapstekort’ bestaat. Burgerschapsvorming is in de laatste jaren dan ook ... -
Sociale competentie van bistrategische en coërcieve daders
(2015)In dit onderzoek werden daders van pesten ingedeeld op basis van hun strategiegebruik. Coërcieve strategieën zijn direct en vijandelijk, zoals afpakken en slaan. Prosociale strategieën zijn indirect en coöperatief en worden ... -
De vormgeving van ouderbetrokkenheid.
(2015)Het team van KBS de Kinderhof te Amersfoort is momenteel bezig met het opnieuw vaststellen van de visie omtrent ouderbetrokkenheid. Met dit onderzoek is gepoogd vast te stellen hoe ouderbetrokkenheid effectief gefaciliteerd ... -
Een leesbaar handschrift, effectief schrijfonderwijs en de opkomst van technologische middelen op OBS de Klim
(2015)Door de digitalisering van de maatschappij wordt getwijfeld aan het nut van schrijfonderwijs. Uit literatuuronderzoek is echter gebleken dat goede handschriftontwikkeling een positieve invloed heeft op academische prestaties. ... -
Doorlopende lijn voor begrijpend lezen. Een evaluatieonderzoek naar de instructie van het begrijpend leesonderwijs op basisschool De Kameleon in Den Dolder.
(2015)In dit onderzoek is gekeken op welke manier basisschool De Kameleon de discrepantie tussen wat ze wil en wat ze doet bij de instructie van begrijpend leesonderwijs, in overeenstemming met haar visie, kan. Met een ... -
Debatteren in groep 5: het aanleren van debatteervaardigheden om democratisch burgerschap in leerlingen van 8 tot 9 jaar te stimuleren
(2015)Sinds februari 2006 zijn ‘actief burgerschap en sociale integratie’ opgenomen in de kerndoelen van het onderwijs. In het kader hiervan werd in dit onderzoek onderzocht of het nuttig is om leerlingen uit groep 5 te leren ... -
Zelfstandig werken, verschillen en overeenkomsten tussen visie en de praktijk.
(2015)Zelfstandig werken is een concept waar verschillende opvattingen over bestaan, wat resulteert in verschillende visies over toepassingen hiervan in de praktijk. In dit artikel is de manier van zelfstandig werken in verschillende ... -
Zijn meerbegaafde leerlingen in de plusklas gemotiveerder dan in de stamgroep?
(2015)In dit artikel wordt een onderzoek dat is gedaan op basisschool Jenaplan Wittevrouwen beschreven. Onderzocht is in hoeverre de twee plusklassen op deze school bijdroegen aan een hogere prestatiemotivatie van meerbegaafde ... -
Een op maat gemaakte checklist voor het kiezen van een nieuwe rekenmethode – De visie en de kenmerken van de Ariënsschool als uitgangspunt
(2015)Dit onderzoek beoogt het verkrijgen van kennis die nodig is voor de constructie van een checklist die de rekenwerkgroep van de multiculturele school, de Ariënsschool, als ‘tool’ kan gebruiken bij het kiezen van een nieuwe ... -
Het verhogen van de kwaliteit van het kleuterrekenonderwijs op basisschool 'De Hoeksteen'
(2015)In dit onderzoek wordt geëvalueerd welke kenmerken van concrete rekenactiviteiten en welke interactievormen bijdragen aan de innovatie van het kleuterrekenonderwijs op basisschool 'De Hoeksteen'. Uit onderzoek komt naar ... -
Signaleringsinstrumenten voor bovengemiddelde intelligentie bij startende kleuters
(2015)In dit onderzoek zijn vier signaleringsinstrumenten (Sidi-R, Digitaal Handelingsprotocol Hoogbegaafdheid, Vragenlijst Beginkenmerken, Surplus-model) voor bovengemiddelde intelligentie bij startende kleuters vergeleken op ... -
Zelfstandigheid gedurende de transitie van onderbouw naar groep 3 Een onderzoek naar de mogelijke oorzaken en oplossingen voor de dip in zelfstandigheid in groep 3 op OBS Oog in Al.
(2015)OBS Oog In Al (locatie Montessori en locatie Johan de Witt) is niet tevreden over de zelfstandigheid in groep 3 en vraagt zich af hoe de ontdekkende, nieuwsgierige, betrokken en zelfstandige houding van kinderen van de ... -
Spellen: Spelend Beter? Een effectieve spelling interventie ten behoeve van de verbetering van de spellingresultaten op basisschool Hof ter Weide te Utrecht
(2015)Uit de huidige spellingresultaten blijkt dat basisschool Hof ter Weide al enkele jaren onder het landelijk gemiddelde scoort. De vraag van de school is om de spellingresultaten te verbeteren. In dit onderzoek is een ... -
Bevorderende en belemmerende factoren voor de ontwikkeling van zelfstandig werken bij leerlingen op de basisschool
(2015)In dit onderzoek is het zelfstandig werken op OBS Vleuterweide onderzocht. Uit literatuuronderzoek bleek dat verschillende contextfactoren hier invloed op hebben. Om de onderwijspraktijk te evalueren, is onderzocht wat bij ... -
Het geven van extra instructie over de rekenstrategieën ter bevordering van de automatisering van de tafels van vermenigvuldiging.
(2015)Op R.K. De Vroonestein te Nieuwegein merken de leerkrachten dat leerlingen in groep 6 de tafels niet hebben geautomatiseerd. Middels dit onderzoek wordt bekeken in hoeverre het geven van extra instructie over de rekenstrategieën ... -
Een effectieve spellingsinstructie voor verhoging van de leeropbrengsten.
(2015)In dit onderzoek is antwoord gegeven op de vraag op welke wijze op dit moment op basisschool de Brug spellingsinstructie gegeven wordt en aan welke kwaliteitscriteria een effectieve spellingsinstructie moet voldoen. Met ...