View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Manieren om de sociaal-emotionele ontwikkeling van kleuters betrouwbaar in kaart te brengen

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Daamen 3643352 Leeuwen, van 3646726 .pdf (353.6Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Daamen, E.G.
        Leeuwen, D. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In het onderwijs is steeds meer aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. Hoe deze ontwikkeling gemeten dient te worden, blijkt lastig en niet eenduidig. Het doel van dit artikel was om aan de hand van literatuur en interviews de volgende onderzoeksvraag te beantwoorden: Op welke manieren kan de sociaal-emotionele ontwikkeling van kleuters betrouwbaar in kaart worden gebracht?. De semigestructureerde interviews zijn gehouden met kleuterleerkrachten (N=8) op een school in het midden van Nederland. Uit de resultaten bleek dat gebruik wordt gemaakt van verschillende manieren om de sociaal-emotionele ontwikkeling in kaart te brengen, namelijk: verschillende personen, meerdere omgevingen, meerdere momenten en meerdere instrumenten zoals observeren, sociogram, kindgesprek, direct assessment, vragenlijst en leerlingen. Om betrouwbaar in kaart te kunnen brengen zijn eisen van stabiliteit, consistentie en equivalentie gesteld.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19949
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo