Hoogbegaafdheid: visie, opvattingen en begeleiding door leerkrachten.
Summary
In dit onderzoek werd onderzocht of de visie van de schoolleiding, de opvattingen van de leerkrachten over hoogbegaafdheid en begeleiding van hoogbegaafde leerlingen en hun daadwerkelijke begeleiding op elkaar aansluiten op OBS de Merwedonk in groep 5-8. De visie van de school werd onderzocht door gesprekken te voeren met schoolleiding. Hieruit bleek dat de visie onvoldoende geformuleerd is op papier, maar wel aanwezig is bij de directie en aansluiting vond op de literatuur. Opvattingen van leerkrachten ten opzichte van hoogbegaafdheid en opvattingen ten opzichte van de begeleiding werden onderzocht door een vragenlijst af te nemen bij leerkrachten van groep 5-8 en de plusklasleerkracht. Hieruit bleek dat leerkrachten graag meer zouden doen dan nu het geval is wat betreft begeleiding. De percepties van het begeleiden door leerkrachten wordt bevraagd door middel van zowel vragenlijsten bij de leerkrachten zelf als bij plusklasleerlingen. Leerlingen zagen zowel bij reguliere leerkracht als bij plusklas leerkracht verbeterpunten.