View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Verhogen van rekenopbrengsten in de praktijk

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Hoekstra 3340198 Stunnenberg 3164667 Verlee 3512584.pdf (1.896Mb)
        Publication date
        2015
        Author
        Hoekstra, A.
        Stunnenberg, J.
        Verlee, M.I.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het hier beschreven onderzoek bestaat uit twee deelonderzoeken waarin antwoord werd gegeven op de vraag hoe de rekenopbrengsten op Daltonschool OBS Lorentzschool te Hilversum verhoogd kunnen worden. In het eerste deelonderzoek zijn de leerprestaties op het gebied van rekenen van de leerlingen in de jaren 2007-2008 tot en met 2012-2013 in kaart gebracht door gebruik te maken van de module ‘Zelfevaluatie’ van Cito. Hieruit bleek dat de vaardigheidsgroei in de eerste helft van jaargroep 5 significant lager was dan het landelijk gemiddelde (p < .000, d = .75, p = .018, d = .36 en p < .000, d = .73). Hierbij was geen verschil tussen groepen zwakke, gemiddelde en sterke leerlingen. Vervolgens is in deelonderzoek 2 gezocht naar een verklaring voor deze bevindingen. Ten eerste is bekeken of leerlingen uitval vertoonden in een specifiek domein binnen het rekenen, wat niet het geval was. Tevens is door middel van interviews achterhaald of de leerlingen mogelijk problemen ervoeren met de toenemende mate van vereiste zelfstandigheid. De resultaten bevestigden dit. Tot slot is aan de hand van interviews en observaties onderzocht of de vorm en duur van de instructie verschilden tussen de jaargroepen 4 en 5. Uit de resultaten kon geconcludeerd worden dat grote verschillen bestonden tussen alle afzonderlijke groepen, niet enkel tussen de jaargroepen 4 en 5. Geconcludeerd werd dat de achterblijvende leerprestaties veroorzaakt werden door de toenemende mate van vereiste zelfstandigheid en het ontbreken van een doorgaande leerlijn binnen de school in het rekenonderwijs. Het advies luidde dan ook dat leerkrachten hiervoor meer richtlijnen dienen te ontvangen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19937
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo