Het Effect van Feedbackgesprekken met Leerlingen uit Groep 4 en 5 op het Zelfregulerend Leren en de Rekenresultaten
Summary
In dit onderzoek is gekeken naar de effecten van het voeren van individuele feedbackgesprekken met leerlingen uit groep 4 en 5 op het zelfregulerend leren en de rekenresultaten. In deelstudie 1 is een feedbackprotocol opgesteld om deze feedbackgesprekken vorm te geven. In deelstudie 2 is gekeken naar de effecten van deze feedbackgesprekken. De leerlingen waren verdeeld in twee groepen, die elk gedurende vier weken individuele feedbackgesprekken voerden met hun groepsleerkracht. In dit gesprek, gevoerd aan de hand van het feedbackprotocol, werd een leerdoel opgesteld waaraan de leerlingen gingen werken. Aan het begin van het onderzoek werden de zelfregulerende vaardigheden beoordeeld door de groepsleerkracht en de rekenresultaten gemeten. Bij de zelfregulerende vaardigheden werd hierbij een onderscheid gemaakt in de deelvaardigheden plannen, sturen en reflecteren. Na elke periode van vier weken werden opnieuw resultaten verzameld over de zelfregulerende vaardigheden en de rekenresultaten. Uit non-parametrische toetsen bleek dat er geen significante verbetering van de rekenresultaten was. De leerkrachten beoordeelden de leerlingen na de feedbackgesprekken significant beter op het gebied van zelfregulatie en waren positief over het voeren van de feedbackgesprekken. In de discussie worden mogelijk verklaringen voor deze resultaten beschreven en aanbevelingen gedaan voor vervolgonderzoek.