View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Impact van de Vreedzame aanpak op de burgerschapscompetenties van kinderen

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Day, M-3499138.pdf (457.3Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Day, M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De groeiende nadruk op eigenbelang en de desinteresse in de publieke zaak heeft in de samenleving geleid tot het idee dat onder jongeren een ‘burgerschapstekort’ bestaat. Burgerschapsvorming is in de laatste jaren dan ook volop in de aandacht komen te staan. Sinds kort zijn de scholen verplicht om aandacht te besteden aan actief burgerschap en sociale integratie. Volgens deskundigen zou voor dit doeleinde naast het onderwijs ook een rol moeten worden toebedeeld aan de wijk en de straat. De Vreedzame aanpak tracht hiertoe een oplossing te bieden door middel van de programma’s De Vreedzame School en De Vreedzame Wijk. De methodiek heeft als doel democratisch burgerschap te bevorderen bij kinderen en jongeren. Tot op heden ontbrak het aan onderzoek naar de effectiviteit van de aanpak op de burgerschapscompetenties van kinderen. In het huidige onderzoek zijn de burgerschapscompetenties van kinderen die deelnemen aan de Vreedzame aanpak vergeleken met die van de leeftijdsgenoten die de aanpak niet hebben gehad. Hieruit blijkt dat deze kinderen op de domeinen attitude, vaardigheden en reflectie significant hoger scoren dan de kinderen die deze aanpak niet hebben gehad. Op het domein kennis blijken juist de kinderen die niet hebben deelgenomen aan de programma’s hoger te scoren. Alhoewel dit onderzoek methodologisch tekort schiet om te kunnen spreken over een pure effectiviteit, zijn de bevindingen echter een eerste aanwijzing voor de effectiviteit van de aanpak ten aanzien van bevordering van democratisch burgerschap.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19969
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo