Signaleringsinstrumenten voor bovengemiddelde intelligentie bij startende kleuters
Summary
In dit onderzoek zijn vier signaleringsinstrumenten (Sidi-R,
Digitaal Handelingsprotocol Hoogbegaafdheid, Vragenlijst
Beginkenmerken, Surplus-model) voor bovengemiddelde
intelligentie bij startende kleuters vergeleken op de
kwaliteitseisen betrouwbaarheid, validiteit, aanvaardbaarheid en
bruikbaarheid voor gebruik op de St. Dominicusschool. De
betrouwbaarheid is gemeten door van verschillende
proefafnames door ouders en/of leerkrachten het percentage
overeenstemming en de Cohen’s Kappa te berekenen. De
validiteit, aanvaardbaarheid en bruikbaarheid zijn beoordeeld met
behulp van een rubric. Daarnaast is de bruikbaarheid ook
gemeten met behulp van vragenlijsten voor de deelnemers. Uit dit
onderzoek bleek dat alle instrumenten, behalve het DHH,
geschikt zijn. Bij elk instrument moet echter een aantal
interventies uitgevoerd worden door de school, om het instrument
optimaal te laten aansluiten bij de praktijk. Hierbij ligt de
Vragenlijst Beginkenmerken het meest voor de hand, gezien de
hoge validiteit en de hoge waardering door de deelnemers.