View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Signaleringsinstrumenten voor bovengemiddelde intelligentie bij startende kleuters

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Eijsden, van 3632466 Vrolijk 3638448.pdf (441.9Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Eijsden, M.J. van
        Vrolijk, J.C.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek zijn vier signaleringsinstrumenten (Sidi-R, Digitaal Handelingsprotocol Hoogbegaafdheid, Vragenlijst Beginkenmerken, Surplus-model) voor bovengemiddelde intelligentie bij startende kleuters vergeleken op de kwaliteitseisen betrouwbaarheid, validiteit, aanvaardbaarheid en bruikbaarheid voor gebruik op de St. Dominicusschool. De betrouwbaarheid is gemeten door van verschillende proefafnames door ouders en/of leerkrachten het percentage overeenstemming en de Cohen’s Kappa te berekenen. De validiteit, aanvaardbaarheid en bruikbaarheid zijn beoordeeld met behulp van een rubric. Daarnaast is de bruikbaarheid ook gemeten met behulp van vragenlijsten voor de deelnemers. Uit dit onderzoek bleek dat alle instrumenten, behalve het DHH, geschikt zijn. Bij elk instrument moet echter een aantal interventies uitgevoerd worden door de school, om het instrument optimaal te laten aansluiten bij de praktijk. Hierbij ligt de Vragenlijst Beginkenmerken het meest voor de hand, gezien de hoge validiteit en de hoge waardering door de deelnemers.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19958
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo