View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Zijn meerbegaafde leerlingen in de plusklas gemotiveerder dan in de stamgroep?

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Westerlaken 3688348 Jager, de 3639452.pdf (563.8Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Westerlaken, M.
        Jager, M. de
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit artikel wordt een onderzoek dat is gedaan op basisschool Jenaplan Wittevrouwen beschreven. Onderzocht is in hoeverre de twee plusklassen op deze school bijdroegen aan een hogere prestatiemotivatie van meerbegaafde leerlingen. Tevens werd onderzocht op welke manier deze bijdrage werd geleverd. De onderzoeksvraag was: Is de prestatiemotivatie van meerbegaafde leerlingen op Jenaplanschool Wittevrouwen in de plusklassen hoger dan de prestatiemotivatie van diezelfde leerlingen in de stamgroepen? Om dit te onderzoeken zijn bij alle leerlingen in de plusklassen twee vragenlijsten afgenomen die gebaseerd zijn op de PMT-K2. Vervolgens is bij alle leerkrachten (zowel de stamgroepleerkrachten als de plusklasleerkrachten) een vragenlijst afgenomen. Ook zijn beide plusklasleerkrachten geïnterviewd. Met behulp van de vragenlijsten en de interviews is in kaart gebracht in hoeverre de vijf aspecten die bijdragen aan het verhogen van de prestatiemotivatie (verrijking aanbieden, tegen grenzen laten aanlopen, focussen op het leerproces, aangeven van het belang van taken, taken waarderen) in het onderwijs in de stamgroepen en de plusklassen aan bod kwamen. Gebleken is dat de prestatiemotivatie van meerbegaafde leerlingen in de plusklassen significant hoger was dan de prestatiemotivatie van diezelfde leerlingen in de stamgroepen. Tevens is gebleken dat de vijf aspecten die bijdragen aan het verhogen van de prestatiemotivatie in het onderwijs van de plusklassen vaker voorkwamen dan in het onderwijs van de stamgroepen. De twee plusklassen lieten de vijf aspecten op verschillende manieren en in verschillende mate aan bod komen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19961
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo