View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Een leesbaar handschrift, effectief schrijfonderwijs en de opkomst van technologische middelen op OBS de Klim

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Heuvelmans 3638839 Vries, de 3640639.pdf (581.2Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Heuvelmans, S.E.
        Vries, R. de
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Door de digitalisering van de maatschappij wordt getwijfeld aan het nut van schrijfonderwijs. Uit literatuuronderzoek is echter gebleken dat goede handschriftontwikkeling een positieve invloed heeft op academische prestaties. In dit onderzoek is gekeken naar de leesbaarheid van het handschrift van de leerlingen van OBS de Klim, het verband tussen schrijfonderwijs en leesbaarheid en de visie van de leerkrachten omtrent technologische middelen. Een schrijftest heeft uitgewezen dat 59% van de leerlingen een onvoldoende leesbaar handschrift heeft. Uit observaties en interviews is gebleken dat de leerkrachten veel onduidelijkheid ervaren over de invulling van het schrijfonderwijs, omdat hiervoor geen doorgaande leerlijn bepaald is. Bovendien wordt nog weinig gebruik gemaakt van technologie, omdat een duidelijke visie ontbreekt. Daarnaast vertonen veel technologische middelen mankementen. Met een duidelijke leerlijn in het curriculum en een uitgewerkte visie kan toegewerkt worden naar een leesbaar handschrift voor alle leerlingen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19965
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo