View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Verwaarlozing in situaties van huiselijk geweld

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Grisnich, BJ-3465632.pdf (605.7Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Grisnich, B.J.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Verwaarlozing is de meest voorkomende vorm van kindermishandeling. De hoofdvraag van dit onderzoek is: “Op welke manier komt verwaarlozing naar voren in situaties van huiselijk geweld?”. Het doel van dit onderzoek is om in kaart te brengen hoe verwaarlozing naar voren komt in situaties van huiselijk geweld. Volgens de literatuur is er een verband tussen het zijn van getuige van huiselijk geweld en verwaarlozing. De literatuur gaf tevens risico- en beschermende factoren bij kinderen, ouders en gezinnen. Aan de hand van deze factoren is een meetinstrument ontworpen. Met behulp van dit meetinstrument zijn 174 rapporten geanalyseerd die handelen over 291 kinderen. Huiselijk geweld komt in 255 casus (88%) naar voren. Van deze 255 zaken bevatten er 157 (62%) verwaarlozing. Er is een zwak verband tussen de ernst van het huiselijk geweld en verwaarlozing. De verschillen tussen kinderen in een huiselijk geweld situatie en verwaarloosde kinderen in een huiselijk geweld situatie zijn echter minimaal. Ondanks beperkingen van het onderzoek toont dit onderzoek dat getuige zijn van huiselijk geweld een vorm is van verwaarlozing.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19970
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo