Debatteren in groep 5: het aanleren van debatteervaardigheden om democratisch burgerschap in leerlingen van 8 tot 9 jaar te stimuleren
Summary
Sinds februari 2006 zijn ‘actief burgerschap en sociale integratie’ opgenomen in de kerndoelen van het onderwijs. In het kader hiervan werd in dit onderzoek onderzocht of het nuttig is om leerlingen uit groep 5 te leren debatteren, aangezien verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat discussiëren en debatteren bijdragen aan het stimuleren van actief ofwel democratisch burgerschap. Middels een voormeting werd met behulp van een ontwikkeld observatieformulier de beginsituatie van de 30 deelnemende leerlingen uit twee verschillende klassen aan dit onderzoek gemeten. In de daarop volgende wekelijkse trainingen kregen deze leerlingen gedurende een periode van tien weken debatteervaardigheden aangeleerd. Na deze tien weken werd middels een nameting aangetoond dat de leerlingen significant waren gegroeid op hun debatteervaardigheden, (t (29) = 5.35, p < .01, d = .98), welke werden ingedeeld in gespreksvaardigheden (t (29) = 3.53, p = .01, d = .64) en luistervaardigheden (t (29) = 3.18, p < .01, d = .58). Binnen de gespreksvaardigheden is vooruitgang geboekt op de deelvaardigheden mening geven en presenteren, maar niet op de deelvaardigheid argumenteren. Uit de resultaten wordt geconcludeerd en geadviseerd dat het om het democratisch burgerschap te bevorderen, zinvol is om in de klas les te geven in debatteren.