View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Een op maat gemaakte checklist voor het kiezen van een nieuwe rekenmethode – De visie en de kenmerken van de Ariënsschool als uitgangspunt

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Graef, de 3662640 Martens 3723968.pdf (4.114Mb)
        Publication date
        2015
        Author
        Graef, M.A.C.A. de
        Martens, V.E.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Dit onderzoek beoogt het verkrijgen van kennis die nodig is voor de constructie van een checklist die de rekenwerkgroep van de multiculturele school, de Ariënsschool, als ‘tool’ kan gebruiken bij het kiezen van een nieuwe rekenmethode. De algemene onderwijsvisie van de onderbouwcoördinator, de rekenvisie van de leerkrachten en de wensen van de leerlingen wat betreft het rekenonderwijs vormen hiervoor het uitgangspunt. Daarbij ligt de focus op de traditionele en realistische didactieken in het rekenonderwijs. Daarnaast is het multiculturele karakter van de school een belangrijke factor waar rekening mee wordt gehouden. Om tot een op maat gemaakte checklist te komen die aansluit bij de visie en de kenmerken van de school, worden de volgende methoden gebruikt: een semi-gestructureerd interview bij de onderbouwcoördinator, een enquête voor zowel de leerkrachten als de leerlingen en een groepsinterview voor de leerkrachten. De enquêtes voor zowel de leerkrachten als leerlingen bevatten rekenaspecten van de traditionele en realistische rekendidactiek, waarvan zij dienen aan te geven welke rekenaspecten zij als gewenst zien voor de nieuwe rekenmethode. De resultaten laten zien dat de leerkrachten drieëntwintig rekenaspecten en de leerlingen vier rekenaspecten als gewenst zagen. Om een selectie te maken van de meest belangrijke rekenaspecten, is een groepsinterview afgenomen waarin een ranking werd gemaakt van de rekenaspecten. Uiteindelijk resulteerde dit in een selectie van zeven rekenaspecten die de leerkrachten als belangrijkst achtten. Door de resultaten van de verschillende participanten te combineren en een vertaalslag te maken van aspecten van rekenonderwijs naar aspecten van een rekenmethode is een complete checklist tot stand gekomen waarmee de Ariënsschool een nieuwe rekenmethode kan kiezen die passend is bij de visie en de kenmerken van de school.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19959
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo