UU Student Theses Repository: Recent submissions
Now showing items 801-820 of 46302
-
Child labour and peer pressure in small scale mining in Tanzania
(2025)Deze studie onderzoekt hoe groepsdruk invloed heeft op de keuzes van jongeren om deel te nemen aan kinderarbeid binnen de kleinschalige mijnbouw (ASM) in Geita, Tanzania. Hoewel armoede algemeen erkend wordt als de ... -
Foundational Literacy and Numeracy in Rural Kenya: A Qualitative Study of Teacher and Curriculum Support Officers’ Perspectives on Standardized Approaches
(2025)This qualitative study examined how teachers and curriculum support officers (CSOs) in rural Kenya perceive and adapt standardized foundational literacy and numeracy (FLN) approaches within their local contexts. Using ... -
Bridging Gaps: The Role of Social Networking in Improving Financial Literacy Program Implementation for Youth
(2025)This study explores how international NGOs can enhance networking and collaboration among partner organizations to improve financial literacy program implementation for youth. Using Aflatoun International as a case study, ... -
De ervaringen van leerlingen met cyberweerbaarheidsprogramma’s
(2025)De digitale samenleving biedt jongeren veel kansen, maar stelt hen ook bloot aan risico’s zoals cyberpesten, phishing en identiteitsdiefstal. Hoewel zij vaak worden gezien als digitaal vaardig, blijkt uit onderzoek dat hun ... -
De Route naar Volwassenheid na Jeugdzorg. Een verkenning van de ervaren continuïteit van begeleiding in de overgang van jeugdzorg naar volwassenheid: Een kwalitatief onderzoek
(2025)Inleiding. Jongvolwassenen met een jeugdzorgachtergrond staan bij het bereiken van de leeftijd van 18 jaar vaak voor een abrupte overgang naar volwassenheid. Deze overgang gaat gepaard met zowel praktische als emotionele ... -
De Stap naar een Rookvrij Leven: Barrières en Motiverende Ondersteuning bij het Stoppen met Roken voor (Toekomstige) Ouders
(2025)Roken onder (toekomstige) ouders vormt een groot gezondheidsrisico voor henzelf en hun (ongeboren) kinderen. Stoppen-met-ondersteuning kunnen hierin ondersteunen, maar de deelname blijft beperkt, vooral onder ouders met ... -
Uweza Soccer Academy: A Field for Men’s Perspective on Masculinity and Gender-Based Violence in Kibera
(2025)This study explores how thirteen young men (aged 19-23) from the Uweza Soccer Academy understand masculinity and gender-based violence (GBV), and how they perceive Uweza to have shaped their views. Despite growing recognition ... -
Leren van Diversiteit: Op Weg naar Inclusief Onderwijs Ervaringen en Perspectieven van Professionals in het Basisonderwijs over Cultureel Relevante Pedagogiek in Amsterdam
(2025)Kansenongelijkheid en negatieve ervaringen van leerlingen met een migratieachtergrond vormen een groeiend probleem in het Nederlandse basisonderwijs. Door het toenemende aantal mensen met een migratieachtergrond wordt de ... -
Beyond Expectations - A Qualitative Study on How Teachers Establish and Uphold Expectations in Low-SES Schools
(2025)Background and aim. While the impact of teacher expectations on student outcomes is well-documented, the processes underlying these expectations from the teachers’ own perspective remain underexplored. This qualitative ... -
Houding en Ervaren Aanpak van Pedagogisch Professionals ten aanzien van Cultuursensitiviteit in de Kinderopvang
(2025)Het toenemende gebruik van kinderopvang en de maatschappelijke aandacht voor gelijke kansen in Nederland, maken het relevant te onderzoeken hoe pedagogisch professionals omgaan met diversiteit in kinderen. Deze kwalitatieve, ... -
Begeleiding in de Online Leefwereld: Ervaringen van Kinderen en Opvoeders
(2025)Dit onderzoek richt zich op de manier waarop kinderen en opvoeders de begeleiding in de digitale leefwereld ervaren. In een samenleving waarin digitale technologie sterk verweven is met het dagelijks leven van kinderen, ... -
Cultuursensitief werken binnen Amarant: Een kwalitatief onderzoek naar de ervaringen van groepsbegeleiders van jongeren met een licht verstandelijke beperking en een biculturele achtergrond
(2025)In deze kwalitatieve studie is onderzocht hoe groepsbegeleiders binnen Amarant cultuursensitief werken ervaren in de begeleiding van jongeren met een licht verstandelijke beperking en een biculturele achtergrond. Aan de ... -
How do educational professionals, parents and social organizations perceive parental involvement in extracurricular socio-emotional education, and in which way do schools and the organizations that offer this education try to involve parents?
(2025)Deze studie onderzoekt hoe onderwijs professionals, ouders en maatschappelijke organisaties de ouderbetrokkenheid binnen extra curriculair sociaal-emotioneel onderwijs zien en op welke manier scholen en de organisaties ... -
'De prestatiegeneratie: loslaten of aandraaien' Kwalitatief onderzoek naar hoe onderwijsprofessionals in het voortgezet onderwijs prestatiedruk ervaren en aanpakken
(2025)Aanleiding en doel: Jongeren ervaren steeds vaker prestatiedruk, voornamelijk veroorzaakt door school-gerelateerde factoren en maatschappelijke verwachtingen. Een veilig en positief schoolklimaat en een ondersteunende ... -
Relationele Betrokkenheid en Pedagogisch Sportklimaat
(2025)Sportuitval onder kinderen is een bekend fenomeen. De manier hoe trainers met de kinderen omgaan is hierop van invloed. Dit onderzoek doelt op het verkrijgen van inzichten in de determinanten die een rol spelen bij de ... -
Women's Financial Empowerment in Kibera: Expectations and Experiences of Uweza's Bright Futures Participants
(2025)This case study examines the perspectives of nine young mothers (aged 21-29) participating in the Uweza Foundation's Bright Futures programme to grasp the expectations and experiences of financial empowerment of women ... -
Seeing Differently with Merleau-Ponty: The Power of Visual Art to Change our Way of Seeing
(2025)The modern way of seeing ourselves and the world is structured by a problematical subject-object thinking, which opposes human subjects to objectified “nature.” In the face of the ecological crisis, this dualism is no ... -
Mind the gap: factors influencing the translation of Nutrition Knowledge into Practice Intention, a case of two South African rural communities
(2025)This research set out to understand the factors that influence or hinder the adoption of new nutrition practices. Specifically, it seeks to understand why nutrition education leads to behaviour change for some but not ...