View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        How do educational professionals, parents and social organizations perceive parental involvement in extracurricular socio-emotional education, and in which way do schools and the organizations that offer this education try to involve parents?

        Thumbnail
        View/Open
        Rinkes S_thesis_YES07.pdf (607.5Kb)
        Publication date
        2025
        Author
        Rinkes, Skye
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Deze studie onderzoekt hoe onderwijs professionals, ouders en maatschappelijke organisaties de ouderbetrokkenheid binnen extra curriculair sociaal-emotioneel onderwijs zien en op welke manier scholen en de organisaties die dit onderwijs aanbieden ouders proberen te betrekken. Door middel van een case study onder partners van het Samenwerkingsverband Kansengelijkheid & Burgerschapsonderwijs werden kwalitatieve data verzameld via semigestructureerde interviews en vragenlijsten. Uit de bevindingen blijkt dat de drie partijen ouderbetrokkenheid verschillend definiëren, waarbij ouders vooral denken aan actieve participatie, terwijl de andere twee partijen vooral motivatie en interesse als belangrijk beschouwen. Daarnaast ervaren de scholen en organisaties verschillende obstakels in het betrekken van ouders en rapporteren zij diverse werkzame elementen van hoe zij deze obstakels proberen te overkomen. Deze studie biedt praktische inzichten waarmee scholen en organisaties wordt aanbevolen om maatwerk te bieden bij het betrekken van ouders door rekening te houden met de capaciteiten van ouders en de verschillende contexten waarin zij leven.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/49649
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo