How do educational professionals, parents and social organizations perceive parental involvement in extracurricular socio-emotional education, and in which way do schools and the organizations that offer this education try to involve parents?
Summary
Deze studie onderzoekt hoe onderwijs professionals, ouders en maatschappelijke organisaties
de ouderbetrokkenheid binnen extra curriculair sociaal-emotioneel onderwijs zien en op welke
manier scholen en de organisaties die dit onderwijs aanbieden ouders proberen te betrekken.
Door middel van een case study onder partners van het Samenwerkingsverband
Kansengelijkheid & Burgerschapsonderwijs werden kwalitatieve data verzameld via
semigestructureerde interviews en vragenlijsten. Uit de bevindingen blijkt dat de drie partijen
ouderbetrokkenheid verschillend definiëren, waarbij ouders vooral denken aan actieve
participatie, terwijl de andere twee partijen vooral motivatie en interesse als belangrijk
beschouwen. Daarnaast ervaren de scholen en organisaties verschillende obstakels in het
betrekken van ouders en rapporteren zij diverse werkzame elementen van hoe zij deze obstakels
proberen te overkomen. Deze studie biedt praktische inzichten waarmee scholen en organisaties
wordt aanbevolen om maatwerk te bieden bij het betrekken van ouders door rekening te houden
met de capaciteiten van ouders en de verschillende contexten waarin zij leven.