View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Cultuursensitief werken binnen Amarant: Een kwalitatief onderzoek naar de ervaringen van groepsbegeleiders van jongeren met een licht verstandelijke beperking en een biculturele achtergrond

        Thumbnail
        View/Open
        Thesis_N.Slock_0703257.docx (134.7Kb)
        Publication date
        2025
        Author
        Slock, Noé
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In deze kwalitatieve studie is onderzocht hoe groepsbegeleiders binnen Amarant cultuursensitief werken ervaren in de begeleiding van jongeren met een licht verstandelijke beperking en een biculturele achtergrond. Aan de hand van vijftien semigestructureerde interviews zijn de perspectieven van groepsbegeleiders in beeld gebracht op vier deelonderwerpen: de betekenis die de groepsbegeleiders geven aan cultuursensitief werken, hun bewustzijn van het eigen referentiekader, de relatie met ouders en jongeren, en hun professionaliseringsbehoefte. Uit de resultaten is gebleken dat hoewel de meerderheid van de professionals het begrip cultuursensitief werken niet kende, zij wel elementen ervan in de praktijk toepassen, zoals openheid en interesse tonen in de ander. Toch lijkt de focus vooral gelegd te worden op praktische aanpassingen en worden culturele normen en waarden nog vergeten. Reflecteren op het eigen referentiekader van de professionals, kan meer bewustzijn creëren en uiteindelijk ervoor zorgen dat professionals meer cultuursensitief gaan werken. Dit onderzoek benadrukt het belang van het blijven voeren van het gesprek over cultuursensitief werken, zodat meer bewustwording ontstaat en de dialoog met jongeren en ouders wordt aangegaan. Op die manier wordt er een inclusievere begeleiding geboden waarin ruimte is voor culturele diversiteit binnen de woongroepen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/49650
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo