View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Child labour and peer pressure in small scale mining in Tanzania

        Thumbnail
        View/Open
        Thesis_Elshof_9522948.pdf (982.3Kb)
        Publication date
        2025
        Author
        Elshof, Britt
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Deze studie onderzoekt hoe groepsdruk invloed heeft op de keuzes van jongeren om deel te nemen aan kinderarbeid binnen de kleinschalige mijnbouw (ASM) in Geita, Tanzania. Hoewel armoede algemeen erkend wordt als de belangrijkste oorzaak van kinderarbeid, laat dit onderzoek zien dat ook sociale dynamieken een bepalende rol spelen. Op basis van Bandura’s Sociale Leertheorie is groepsdruk onderzocht via drie onderling verbonden mechanismen: sociale normen, modelleren en sociaal-affectieve overtuigingen. Door middel van een kwalitatief fenomenologisch onderzoek zijn dertien semigestructureerd interviews afgenomen met jongeren tussen de 13 en 15 jaar die werkzaam zijn in de mijnbouw. Vignetten hielpen om gesprekken te voeren over sociale invloeden en de onderliggende emoties, gedragingen en groepsverwachtingen. De resultaten bevestigen dat hoewel alle deelnemers armoede als voornaamste reden noemden, groepsdruk ook een grote rol speelt. Sociale normen zorgen ervoor dat werken als vanzelfsprekend wordt gezien voor kinderen die niet naar school gaan. Modelleren komt tot uiting in het nadoen van succesvolle leeftijdsgenoten. Sociaal-affectieve overtuigingen beïnvloeden de behoefte aan acceptatie en de angst voor uitsluiting. Zelfs jongeren die hun keuze als zelfstandig beschouwen, blijken sterk beïnvloed door geïnternaliseerde sociale verwachtingen. De studie concludeert dat kinderarbeid in ASM niet alleen voortkomt uit economische noodzaak, maar ook sociaal wordt versterkt. Effectieve interventies moeten daarom niet alleen economische ondersteuning bieden, maar ook culturele en sociale factoren aanpakken, waaronder de invloed van leeftijdsgenoten en gemeenschapsnormen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/49662
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo