View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Vrouwen op de literaire ladder: Genderverhoudingen in Nederlandse literaire kritiek en literatuurprijzen in de periode 2007-2023

        Thumbnail
        View/Open
        Herziene versie 2 masterscriptie - Amber Brabander - 6920292.pdf (2.963Mb)
        Publication date
        2024
        Author
        Brabander, Amber
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Deze masterscriptie onderzoekt de evolutie van genderdynamiek binnen de Nederlandse literaire kritiek en literaire prijzen van 2007 tot 2023. Voortbouwend op het onderzoek van Corina Koolen (2018), dat aanzienlijke genderongelijkheden in literaire erkenning aan het licht bracht, heeft deze studie tot doel te bepalen of vrouwelijke auteurs meer prominentie hebben verworven in literaire recensies, nominaties en prijzen in de periode 2017-2023 vergeleken met de periode 2007-2016. Met behulp van een dataset bestaande uit 3541 literaire recensies van drie Nederlandse publicaties, 328 nominaties en 171 prijswinnaars van tien Nederlandse literaire prijzen, maakt dit onderzoek gebruik van kwantitatieve analysemethoden, waaronder Chi-kwadraattoetsen, t-toetsen en correlatieanalyses. De bevindingen tonen een aanzienlijke toename in het aantal recensies voor boeken geschreven door vrouwelijke auteurs en een significante stijging in het aantal vrouwelijke literaire recensenten in de periode 2017-2023. Bovendien wijzen de resultaten op een opwaartse trend in het aantal vrouwelijke auteurs dat wordt genomineerd en literaire prijzen wint, hoewel mannelijke auteurs nog steeds de categorie van nominaties domineren. De resultaten suggereren een bottom-upeffect, waarbij veranderingen in genderrepresentatie beginnen op lagere niveaus van literaire erkenning en geleidelijk omhoog bewegen. Ondanks de vooruitgang kan er worden geconcludeerd dat genderongelijkheden blijven bestaan, waarbij mannelijke auteurs nog steeds meer erkenning krijgen in het Nederlandse literaire veld. Deze bevindingen vormen een basis voor toekomstig onderzoek naar gender-effecten in literaire kritiek en het bredere literaire veld. Daarnaast wordt het belang benadrukt van het onderzoeken van demografische kenmerken van recensenten en hun potentiële invloed op de genderdynamiek van literaire erkenning. Deze scriptie biedt waardevolle inzichten in de huidige staat van gendergelijkheid in het Nederlandse literaire veld en draagt bij aan het bredere debat over diversiteit en inclusiviteit binnen culturele erkenning.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/46697
        Collections
        • Theses

        Related items

        Showing items related by title, author, creator and subject.

        • Verbindingsspeler op het literaire veld. Discoursanalyse van de interviewserie ‘Voetbal en de Kunst van het Schrijven’ in het literaire voetbaltijdschrift Hard Gras 

          Koster, W.J. (2019)
          In deze scriptie wordt de interviewserie van Arthur van den Boogaard in het literaire tijdschrift Hard Gras, getiteld ‘Voetbal en de Kunst van het Schrijven’, geanalyseerd. Op basis van een discoursanalyse van deze rubriek ...
        • Literair Lezen - Creatief Schrijven. Een onderzoek naar creatief schrijven ter verbetering van de literaire leesvaardigheid in het voortgezet onderwijs 

          Boot, A.E.A. (2012)
          Creatief schrijven bevordert de waardering voor literatuur en leerlingen beleven plezier aan creatief schrijven (Leidse werkgroep Moedertaaldidactiek 1986; Gebhart 1988; Janssen & Van den Bergh 2010). Schrijven zou een ...
        • Literaire non-fictie. Een receptieonderzoek naar de benadering van de Nederlandse literaire non-fictie 

          Klooster, Monique (2009)
        Utrecht university logo