Verbindingsspeler op het literaire veld. Discoursanalyse van de interviewserie ‘Voetbal en de Kunst van het Schrijven’ in het literaire voetbaltijdschrift Hard Gras
Summary
In deze scriptie wordt de interviewserie van Arthur van den Boogaard in het literaire
tijdschrift Hard Gras, getiteld ‘Voetbal en de Kunst van het Schrijven’, geanalyseerd. Op
basis van een discoursanalyse van deze rubriek worden er conclusies getrokken over de
positionering van de interviewserie ten opzichte van de highbrow-literatuur. Binnen het
literaire veld bestaat er een ‘veld van beperkte productie’ dat grotendeels samenvalt met de
elitaire highbrow-cultuur. Uit de analyse van de vroege media-uitingen van de redactieleden
van Hard Gras en de geschiedenis van het tijdschrift blijkt dat de redactie zelf het tijdschrift
in dit subveld positioneert. De discoursanalyse sluit daarbij aan en omvat drie belangrijke
uitgangspunten: de vrijheidscultus rondom het voetbal en het schrijven, de portrettering van
de schrijverspersoon en de visie op het schrijfambacht. De focus op vrijheid in relatie tot het
voetbal en het schrijven zorgt voor verheffing van het thema voetbal, waarmee het volkse
artistiek wordt gemaakt. De nadruk op waardering van de medeproducent in plaats van
waardering van de massa in de portrettering van de schrijverspersoon sluit ook aan bij het
highbrow-beeld, hoewel ook de lowbrow-mediacultuur invloed heeft op dit aspect van het
discours. Het laatste aspect laat meer afstand zien tot de higbrow, aangezien de visie op het
schrijfambacht de nadruk legt op het arbeidsethos en de gereedschapskist van de schrijver en
minder op zijn genialiteit. Zo beweegt de interviewserie in Hard Gras zich op veel vlakken op
het veld van de highbrow, maar zorgt het ook zeker voor verbinding met het andere subveld
van het literaire veld. De media-achtergrond van de redactie speelt daarbij een rol, zoals uit
het tweede aspect van de analyse blijkt.