View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Vernieuwd reken-wiskundeonderwijs in het Montessoribasisonderwijs. Effectiviteit van de ‘Rekenkaarten Vermenigvuldigen met hele getallen’

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Beurden, S van-3037622.pdf (1.268Mb)
        Publication date
        2010
        Author
        Beurden, S. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Samenvatting In deze thesis is de effectiviteit onderzocht van de set werkkaarten en didactische bijsluiters op het gebied van vermenigvuldigen met hele getallen (RVHG). De RVHG is ontworpen voor kinderen in groep 5 en 6 van het Montessoribasisonderwijs. De RVHG is gebaseerd op de Montessoritheorie en waarborgt belangrijke uitgangspunten van het Montessorionderwijs zoals het gebruik van het Montessorimateriaal, vrije werkkeuze, werkduur, werktempo en werkcyclus en de gerichtheid op de ontwikkeling van de mathematische geest. Zeven keer is een N=1 design uitgevoerd. Na een interventieperiode van negen weken konden drie van de zeven deelnemers meer vermenigvuldigingen tot 100 oplossen en gebruikten vier van de zeven deelnemers vermenigvuldigstrategieën meer en gevarieerder bij het oplossen van vermenigvuldigingen tot 100. Keywords: rekenen, wiskunde, vermenigvuldigen, strategie, Montessorionderwijs. Abstract In this study the effectiveness of the mathematics program ‘Multiplications with whole numbers’ was examined. ‘Multiplications with whole numbers’ is designed for all children in grade 3 and 4 of the Montessori elementary school. The program is rooted in the Montessori theory and emphasizes the use of the Montessori hands-on materials, self-paced and self-initiated learning and the developmental approach to the mathematical mind. Seven times a N=1 design was used. At the end of an intervention period of 9 weeks three of the seven subjects performed better on tests with multiplication problems to 100 and four of the seven subjects used more and a higher variety of strategies in solving multiplication problems to 100. Keywords: mathematics, multiplication, strategy, Montessori education
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/4661
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo