Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorLuit, JEH van
dc.contributor.authorBeurden, S. van
dc.date.accessioned2010-06-30T17:00:31Z
dc.date.available2010-06-30
dc.date.available2010-06-30T17:00:31Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/4661
dc.description.abstractSamenvatting In deze thesis is de effectiviteit onderzocht van de set werkkaarten en didactische bijsluiters op het gebied van vermenigvuldigen met hele getallen (RVHG). De RVHG is ontworpen voor kinderen in groep 5 en 6 van het Montessoribasisonderwijs. De RVHG is gebaseerd op de Montessoritheorie en waarborgt belangrijke uitgangspunten van het Montessorionderwijs zoals het gebruik van het Montessorimateriaal, vrije werkkeuze, werkduur, werktempo en werkcyclus en de gerichtheid op de ontwikkeling van de mathematische geest. Zeven keer is een N=1 design uitgevoerd. Na een interventieperiode van negen weken konden drie van de zeven deelnemers meer vermenigvuldigingen tot 100 oplossen en gebruikten vier van de zeven deelnemers vermenigvuldigstrategieën meer en gevarieerder bij het oplossen van vermenigvuldigingen tot 100. Keywords: rekenen, wiskunde, vermenigvuldigen, strategie, Montessorionderwijs. Abstract In this study the effectiveness of the mathematics program ‘Multiplications with whole numbers’ was examined. ‘Multiplications with whole numbers’ is designed for all children in grade 3 and 4 of the Montessori elementary school. The program is rooted in the Montessori theory and emphasizes the use of the Montessori hands-on materials, self-paced and self-initiated learning and the developmental approach to the mathematical mind. Seven times a N=1 design was used. At the end of an intervention period of 9 weeks three of the seven subjects performed better on tests with multiplication problems to 100 and four of the seven subjects used more and a higher variety of strategies in solving multiplication problems to 100. Keywords: mathematics, multiplication, strategy, Montessori education
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1330514 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleVernieuwd reken-wiskundeonderwijs in het Montessoribasisonderwijs. Effectiviteit van de ‘Rekenkaarten Vermenigvuldigen met hele getallen’
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsTrefwoorden: rekenen
dc.subject.keywordswiskunde
dc.subject.keywordsvermenigvuldigen
dc.subject.keywordsstrategie
dc.subject.keywordsMontessorionderwijs. Keywords: mathematics
dc.subject.keywordsmultiplication
dc.subject.keywordsstrategy
dc.subject.keywordsMontessori education
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record