Een meertalig taalbeleid en taallandschap in het regulier primair onderwijs; sleutel tot succes voor de sense of belonging van meertalige leerlingen of overbodige moeite?
Summary
In het tijdperk van globalisering en internationalisering is de samenleving steeds meer meertalig geworden, wat een uitdaging vormt voor het onderwijs dat zich voornamelijk richt op de dominante taal in de Nederlandse maatschappij. Dit resulteert in situaties waarin meertalige leerlingen hun thuistaal moeten verbergen om volledig deel te kunnen nemen aan het onderwijs, wat gevoelens van onzichtbaarheid en onderdrukking van hun culturele identiteit kan veroorzaken. Dit onderzoek bestudeert de relatie tussen het taallandschap, taalbeleid en de sense of belonging bij meertalige leerlingen in het regulier primair onderwijs. Verschillende kwalitatieve onderzoeksmethoden, zoals literatuuronderzoek, observaties en semigestructureerde diepte-interviews, werden gebruikt om deze relatie te onderzoeken. De resultaten tonen aan dat het implementeren van een divers taallandschap en een taalbeleid dat ruimte biedt voor de thuistalen van leerlingen kan bijdragen aan hun sense of belonging. Er zijn aanwijzingen dat een divers taallandschap een grotere rol speelt in het versterken van de verbondenheid dan een divers taalbeleid. Desalniettemin benadrukken leerlingen dat docenten met een open houding van groter belang zijn dan de implementatie van een divers taalbeleid en taallandschap.
Collections
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
De passieve woordenschat van meertalige kinderen: Onderzoek naar gebruik van een nieuwe methode als test voor de passieve woordenschat van het Nederlands bij meertalige kinderen.
Wietsma, C.E. (2018)De taalontwikkeling van eentalige kinderen wordt wereldwijd veel onderzocht. De groep kinderen die op jonge leeftijd meerdere talen leren wordt steeds groter. Het onderzoeken van de taalontwikkeling bij meertalige kinderen ... -
Vroegtijdig signaleren en diagnosticeren van (mogelijke) taalontwikkelingsstoornissen bij meertalige kinderen; een vergelijking tussen eentalige en meertalige kinderen in het Speciaal Onderwijs Cluster 2
Essen, Y. van (2016)Circa 10 procent van de Nederlandse kinderen heeft een taalachterstand en vijf tot zeven procent heeft een taalontwikkelingsstoornis. Bij meertalige kinderen komen taalstoornissen met dezelfde frequentie voor. Signalering ... -
Meertalig Meervoud, een onderzoek naar de rol van de L1 en van de leeftijd van eerste blootstelling bij de verwerving van het meervoud door simultaan en successievelijk meertalige kinderen die Nederlands en Sranan Tongo spreken
Pieterse, R. (2015)Een onderzoek naar de rol van de L1 en van de leeftijd van eerste blootstelling bij de verwerving van het meervoud door simultaan en successievelijk meertalige kinderen die Nederlands en Sranan Tongo spreken.