View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De passieve woordenschat van meertalige kinderen: Onderzoek naar gebruik van een nieuwe methode als test voor de passieve woordenschat van het Nederlands bij meertalige kinderen.

        Thumbnail
        View/Open
        BA eindwerkstuk 2018 CE Wietsma.pdf (2.380Mb)
        Publication date
        2018
        Author
        Wietsma, C.E.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De taalontwikkeling van eentalige kinderen wordt wereldwijd veel onderzocht. De groep kinderen die op jonge leeftijd meerdere talen leren wordt steeds groter. Het onderzoeken van de taalontwikkeling bij meertalige kinderen blijkt een grotere uitdaging dan gedacht, aangezien veel van de taaltesten die bestaan en gebruikt worden genormeerd zijn voor eentalige kinderen. De passieve woordenschat blijkt bij zowel eentalige als meertalige kinderen een belangrijke voorspeller voor de verdere taalontwikkeling en loopt voor op de actieve woordenschat. Meertalige kinderen leren, logischerwijs, meerdere talen en hebben hierdoor woordenschatkennis in meerdere talen. In deze studie is de passieve woordenschat van negen kinderen in de leeftijd van vier-vijf jaar en tien kinderen van acht-negen jaar die Nederlands als tweede taal leren onderzocht met de Peabody Picture Vocabulary Test (PPVT-III-NL) en een nieuwe onderzoeksmethode, de Coloring Book Test (CBT). Het belangrijkste doel van dit onderzoek was om de CBT verder te ontwikkelen als nieuwe onderzoeksmethode voor de passieve woordenschat. De CBT blijkt op nauwkeurigere manier de passieve woordenschat bij meertalige kinderen te onderzoeken. De kinderen in de leeftijd van vier-vijf jaar presteerden slechter op de CBT (M= 14,56 SD= 2,50) dan op de PPVT-III-NL (M= 17,44 SD= 4,33). Dit is een significant verschil (p= 0,038). De kinderen in de leeftijd van acht-negen jaar presteerden gelijk of beter op de CBT (M= 22,70, SD= 1,16) dan op de PPVT-III-NL (M= 22,60 SD= 1,35) dit verschil is niet significant (p= 0,758). De PPVT-III-NL brengt nadelen met zich mee die resulteren in een hogere score dan deze in werkelijkheid is. De resultaten van de CBT zijn hierdoor verhoudingsgewijs lager. Dit verschil kan worden toegeschreven aan het verschil in nauwkeurigheid van beide testen. Een lagere nauwkeurigheid van de PPVT-III-NL resulteert in een hogere score. Deze resultaten zijn in overeenstemming met eerder uitgevoerd onderzoek naar de PPVT-III-NL en de CBT. De CBT lijkt een veelbelovende nieuwe methode die in staat blijkt om de passieve woordenschat bij meertalige kinderen adequaat te onderzoeken, waarbij de CBT in deze studie een nauwkeurigere meting doet dan de PPVT-III-NL.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/815
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo