dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Blom, Elma | |
dc.contributor.author | Gölpinar, Cudi | |
dc.date.accessioned | 2023-07-28T01:01:59Z | |
dc.date.available | 2023-07-28T01:01:59Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/44402 | |
dc.description.abstract | In het tijdperk van globalisering en internationalisering is de samenleving steeds meer meertalig geworden, wat een uitdaging vormt voor het onderwijs dat zich voornamelijk richt op de dominante taal in de Nederlandse maatschappij. Dit resulteert in situaties waarin meertalige leerlingen hun thuistaal moeten verbergen om volledig deel te kunnen nemen aan het onderwijs, wat gevoelens van onzichtbaarheid en onderdrukking van hun culturele identiteit kan veroorzaken. Dit onderzoek bestudeert de relatie tussen het taallandschap, taalbeleid en de sense of belonging bij meertalige leerlingen in het regulier primair onderwijs. Verschillende kwalitatieve onderzoeksmethoden, zoals literatuuronderzoek, observaties en semigestructureerde diepte-interviews, werden gebruikt om deze relatie te onderzoeken. De resultaten tonen aan dat het implementeren van een divers taallandschap en een taalbeleid dat ruimte biedt voor de thuistalen van leerlingen kan bijdragen aan hun sense of belonging. Er zijn aanwijzingen dat een divers taallandschap een grotere rol speelt in het versterken van de verbondenheid dan een divers taalbeleid. Desalniettemin benadrukken leerlingen dat docenten met een open houding van groter belang zijn dan de implementatie van een divers taalbeleid en taallandschap. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.language.iso | NL | |
dc.subject | De samenleving is steeds meer meertalig geworden, wat een uitdaging vormt voor het onderwijs dat zich voornamelijk richt op de dominante taal in de Nederlandse maatschappij. Dit beleid kan zorgen voor gevoelens van onzichtbaarheid en onderdrukking van de culturele identiteit van meertalige leerlingen. Dit onderzoek bestudeert de relatie tussen het taalbeleid en taallandschap op school en de sense of belonging van meertalige leerlingen in het primair regulier basisonderwijs. | |
dc.title | Een meertalig taalbeleid en taallandschap in het regulier primair onderwijs; sleutel tot succes voor de sense of belonging van meertalige leerlingen of overbodige moeite? | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | meertaligheid, onderwijs, culturele identiteit, sense of belonging, taalbeleid, taallandschap | |
dc.subject.courseuu | Youth, Education and Society | |
dc.thesis.id | 20481 | |