View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het oeuvre van Amadeus. Een onderzoek naar de vakdidactische ontwikkeling in een vakoverstijgende context.

        Thumbnail
        View/Open
        11-12-2022 Scriptie.pdf (4.426Mb)
        Publication date
        2023
        Author
        Miedema, Mila
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Deze masterscriptie is een exploratief onderzoek naar de vakdidactische ontwikkeling van leraren in een vakoverstijgende context. De bijbehorende onderzoeksvraag luidt: Welke PCK wordt er ingezet binnen de M&M sectie van het Amadeus lyceum in het ontwerpen van een eigen vakoverstijgend curriculum. Hierbij wordt het theoretische concept Pedagogical Content Knowledge (PCK) empirisch toegepast op de Mens en Maatschappij sectie op het Amadeus Lyceum. Er zijn semigestructureerde interviews afgenomen bij zes gevorderde leraren, zij zijn bevraagd over hun ervaringen met het ontwikkelen en uitvoeren van het leergebied M&M. Vervolgens zijn de interviews gecodeerd aan de hand van grounded theory. De data zijn geanalyseerd aan de hand van de vragenlijst CoRe die dient als heuristische lens. Uit de analyse is gebleken dat het raamwerk niet de volledige PCK van leraren omvat die op het Amadeus werken. De voornaamste reden hiervoor is dat de doelen van de sectieleden niet allemaal passen in het PCK-raamwerk. Er is sprake van extra doelen namelijk integratie, vernieuwing, betekenisvol onderwijs, probleemgestuurd onderwijs en ervaringsgericht onderwijs. Verder is gebleken uit het onderzoek dat de doelen en overtuigingen van de leraren doorwerken bij de ontwikkeling van hun PCK. De doelen van de leraren zijn overeenkomstig met wetenschappelijke benaderingen van het voortgezet onderwijs. Doordat deze doelen van invloed op de verdere PCK van de leraren, wijken alle PCK-componenten af van de vakspecifieke context. Dit sluit aan bij bevindingen uit eerder onderzoek. Hieruit kan worden geconcludeerd dat de vakoverstijgende context waarin de leraren opereren van invloed is op hun PCK. De vakoverstijgende onderdelen van de PCK zijn toegevoegd aan het raamwerk van PCK als een suggestie voor verder onderzoek.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/43708
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo