De juiste vraag stellen
Summary
Kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) hebben vaak moeite met talige vaardigheden. Veel van deze vaardigheden zijn nodig voor luisterbegrip, een belangrijke vaardigheid voor het dagelijks functioneren maar ook voor de ontwikkeling van schoolse vaardigheden. Het onderzoek naar luisterbegrip(vraagsoorten) en kinderen met een TOS is echter schaars. Het eerste doel van dit onderzoek was om de invloed van de vraagsoort bij luisterbegripstaken bij kinderen met en zonder een TOS te achterhalen. De drie vraagsoorten variëren van letterlijke vragen tot complexe vragen waarbij het vormen van een situatiemodel vereist is. Het tweede doel was om te achterhalen of receptieve woordenschat, verbaal werkgeheugen en vertelvaardigheid voorspellers zijn van de uitkomst van verschillende luisterbegripsvraagsoorten. Voor deze studie zijn analyses uitgevoerd op data van 143 eentalige kinderen (95 TOS; 48 controle) op drie meetmomenten met een jaar tussen ieder moment (rond 6 jaar op het eerste meetmoment). Deze groepen zijn vergeleken op luisterbegripsscore en hun score op de drie mogelijke voorspellers. Receptieve woordenschat bleek de enige significante voorspeller voor luisterbegrip te zijn. Er werd geen verschil gevonden in de totale luisterbegripsscore tussen de TOS-groep en controlegroep op het derde meetmoment. Het verschil tussen de groepen was niet zichtbaar over de vraagsoorten. Deze resultaten bevestigen het belang van woordenschat voor luisterbegrip maar ook dat meer onderzoek nodig is naar andere voorspellers en luisterbegripstaken om de juiste vragen te kunnen stellen.