Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBree, Elise de
dc.contributor.authorHaasnoot, Sanne
dc.date.accessioned2022-09-09T04:03:07Z
dc.date.available2022-09-09T04:03:07Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/42743
dc.description.abstractKinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) hebben vaak moeite met talige vaardigheden. Veel van deze vaardigheden zijn nodig voor luisterbegrip, een belangrijke vaardigheid voor het dagelijks functioneren maar ook voor de ontwikkeling van schoolse vaardigheden. Het onderzoek naar luisterbegrip(vraagsoorten) en kinderen met een TOS is echter schaars. Het eerste doel van dit onderzoek was om de invloed van de vraagsoort bij luisterbegripstaken bij kinderen met en zonder een TOS te achterhalen. De drie vraagsoorten variëren van letterlijke vragen tot complexe vragen waarbij het vormen van een situatiemodel vereist is. Het tweede doel was om te achterhalen of receptieve woordenschat, verbaal werkgeheugen en vertelvaardigheid voorspellers zijn van de uitkomst van verschillende luisterbegripsvraagsoorten. Voor deze studie zijn analyses uitgevoerd op data van 143 eentalige kinderen (95 TOS; 48 controle) op drie meetmomenten met een jaar tussen ieder moment (rond 6 jaar op het eerste meetmoment). Deze groepen zijn vergeleken op luisterbegripsscore en hun score op de drie mogelijke voorspellers. Receptieve woordenschat bleek de enige significante voorspeller voor luisterbegrip te zijn. Er werd geen verschil gevonden in de totale luisterbegripsscore tussen de TOS-groep en controlegroep op het derde meetmoment. Het verschil tussen de groepen was niet zichtbaar over de vraagsoorten. Deze resultaten bevestigen het belang van woordenschat voor luisterbegrip maar ook dat meer onderzoek nodig is naar andere voorspellers en luisterbegripstaken om de juiste vragen te kunnen stellen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isoNL
dc.subjectDe invloed van vraagsoort bij luisterbegripstaken en de voorspellers van luisterbegrip bij kinderen met een taalontwikkelingsstoornis
dc.titleDe juiste vraag stellen
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsLuisterbegrip; taalontwikkelingsstoornis; vraagsoort; voorspellers
dc.subject.courseuuClinical Child, Family and Education Studies
dc.thesis.id10503


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record