View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Roodkapje en het Kind Zijn

        Thumbnail
        View/Open
        6093205 Fernand R Scriptieherkansing BA Literatuurwetenschap [2021].pdf (213.8Kb)
        Publication date
        2021
        Author
        Fernand, R.E.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Opvattingen over het kind zijn hebben sinds de ontwikkeling van (kinder)literatuur in de achttiende eeuw invloed op de keuzes die gemaakt worden in wat een kind wel of niet mag lezen, en bepaalt tevens welke belangen op de voorgrond geplaatst moeten worden. Het kindbeeld is afhankelijk van historische en sociale context waardoor er veel verschillende perspectieven bestaan op het dit beeld. In de negentiende eeuw kwamen, door de bloei van de Romantiek, twee overheersende kindbeelden op. De Romantiek hechtte een symbolische waarde aan kinderen, waardoor er een verschil ontstond tussen het Romantische symbool van het kind en de nadruk op belangen van echte kinderen in het negentiende-eeuwse kindbeeld. Deze scriptie is een onderzoek naar de relatie tussen het Romantisch kindbeeld en het negentiende-eeuwse kindbeeld. Aan de hand van de bewerking van het sprookje Roodkapje van de Gebroeders Grimm (1812) is onderzocht hoe de twee kindbeelden in het sprookje naar voren komen en hoe deze beelden zich tot elkaar verhouden. Deze relatie is onderzocht met behulp van het werk van Zohar Shavit, Jeannette Sky en Misha Morton.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/39061
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo