Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorSchouwenaars, L.F.A.M.
dc.contributor.authorFernand, R.E.
dc.date.accessioned2021-03-03T19:00:13Z
dc.date.available2021-03-03T19:00:13Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/39061
dc.description.abstractOpvattingen over het kind zijn hebben sinds de ontwikkeling van (kinder)literatuur in de achttiende eeuw invloed op de keuzes die gemaakt worden in wat een kind wel of niet mag lezen, en bepaalt tevens welke belangen op de voorgrond geplaatst moeten worden. Het kindbeeld is afhankelijk van historische en sociale context waardoor er veel verschillende perspectieven bestaan op het dit beeld. In de negentiende eeuw kwamen, door de bloei van de Romantiek, twee overheersende kindbeelden op. De Romantiek hechtte een symbolische waarde aan kinderen, waardoor er een verschil ontstond tussen het Romantische symbool van het kind en de nadruk op belangen van echte kinderen in het negentiende-eeuwse kindbeeld. Deze scriptie is een onderzoek naar de relatie tussen het Romantisch kindbeeld en het negentiende-eeuwse kindbeeld. Aan de hand van de bewerking van het sprookje Roodkapje van de Gebroeders Grimm (1812) is onderzocht hoe de twee kindbeelden in het sprookje naar voren komen en hoe deze beelden zich tot elkaar verhouden. Deze relatie is onderzocht met behulp van het werk van Zohar Shavit, Jeannette Sky en Misha Morton.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent219014
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleRoodkapje en het Kind Zijn
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordskindzijn, roodkapje, gebroeders Grimm, romantiek
dc.subject.courseuuLiteratuurwetenschap


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record