View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De receptieve woordenschat en externaliserende gedragsproblematiek van kinderen: Over een mogelijk verband en de invloed van de sociaal-economische status van ouders op dit verband.

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Zijlstra, IE-5502853.pdf (409.0Kb)
        Publication date
        2020
        Author
        Zijlstra, I.E.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In deze studie werd onderzocht of er een verband is tussen receptieve woordenschat en externaliserende gedragsproblemen bij kinderen van 4 tot 9 jaar oud en in hoeverre dit verband werd gemodereerd door de sociaaleconomische status van ouders. Aan het onderzoek namen 84 eentalig Nederlandse kinderen deel, afkomstig van verschillende basisscholen in Nederland. Bij de kinderen werd de receptieve woordenschat gemeten middels de Peabody Picture Vocabulary Test. Externaliserende gedragsproblemen werden gemeten middels de Strengths and Difficulties Questionnaire: een vragenlijst die door ouders werd ingevuld. Middels een meervoudige regressie werd allereerst vastgesteld dat er geen significant hoofdverband werd gevonden tussen receptieve woordenschat en externaliserende gedragsproblemen. Verder werd na een plot van de moderatieanalyse middels het SPSS PROCESS-macro vastgesteld dat het opleidingsniveau van moeder een significant modererend effect heeft op het verband tussen receptieve woordenschat en externaliserende gedragsproblemen. Dit houdt in dat wanneer het opleidingsniveau van moeder hoger is en de receptieve woordenschat groter, kinderen gemiddeld minder externaliserende gedragsproblemen laten zien. Voor het opleidingsniveau van vader werd geen significant effect gevonden. De gevonden resultaten leveren een belangrijke bijdrage aan reeds gepubliceerde onderzoeken, aangezien het onderzochte verband niet eerder werd bekeken bij een Nederlandse participantengroep zonder gediagnosticeerde taalproblemen. Daarnaast kunnen de gevonden resultaten bijdragen aan praktijkonderzoek naar werkzame interventies om gedragsproblemen bij kinderen te verkleinen of voorkomen, door risicogroepen in kaart te brengen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/38118
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo