Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBlom, E.
dc.contributor.advisorStolte, M.
dc.contributor.authorZijlstra, I.E.
dc.date.accessioned2020-11-12T19:00:16Z
dc.date.available2020-11-12T19:00:16Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/38118
dc.description.abstractIn deze studie werd onderzocht of er een verband is tussen receptieve woordenschat en externaliserende gedragsproblemen bij kinderen van 4 tot 9 jaar oud en in hoeverre dit verband werd gemodereerd door de sociaaleconomische status van ouders. Aan het onderzoek namen 84 eentalig Nederlandse kinderen deel, afkomstig van verschillende basisscholen in Nederland. Bij de kinderen werd de receptieve woordenschat gemeten middels de Peabody Picture Vocabulary Test. Externaliserende gedragsproblemen werden gemeten middels de Strengths and Difficulties Questionnaire: een vragenlijst die door ouders werd ingevuld. Middels een meervoudige regressie werd allereerst vastgesteld dat er geen significant hoofdverband werd gevonden tussen receptieve woordenschat en externaliserende gedragsproblemen. Verder werd na een plot van de moderatieanalyse middels het SPSS PROCESS-macro vastgesteld dat het opleidingsniveau van moeder een significant modererend effect heeft op het verband tussen receptieve woordenschat en externaliserende gedragsproblemen. Dit houdt in dat wanneer het opleidingsniveau van moeder hoger is en de receptieve woordenschat groter, kinderen gemiddeld minder externaliserende gedragsproblemen laten zien. Voor het opleidingsniveau van vader werd geen significant effect gevonden. De gevonden resultaten leveren een belangrijke bijdrage aan reeds gepubliceerde onderzoeken, aangezien het onderzochte verband niet eerder werd bekeken bij een Nederlandse participantengroep zonder gediagnosticeerde taalproblemen. Daarnaast kunnen de gevonden resultaten bijdragen aan praktijkonderzoek naar werkzame interventies om gedragsproblemen bij kinderen te verkleinen of voorkomen, door risicogroepen in kaart te brengen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent418883
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe receptieve woordenschat en externaliserende gedragsproblematiek van kinderen: Over een mogelijk verband en de invloed van de sociaal-economische status van ouders op dit verband.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsReceptieve woordenschat; Kinderen; Sociaaleconomische status; SES, Externaliserende gedragsproblemen; Meervoudige regressie; Moderatie
dc.subject.courseuuClinical Child, Family and Education Studies


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record