View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Verschillen in werkervaring van docenten en de invloed hiervan op copingstijlen en de vervulling van de psychologische basisbehoeften

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Gooijer, MEM de-3490343 en Dijkstra, N-3453669 en Jong, M de-3371433.pdf (360.0Kb)
        Author
        Gooijer, M.E.M. De
        Dijkstra, N.J.
        Jong, M.S. de
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek wordt de relatie tussen werkervaring van docenten en de manier waarop een docent omgaat met problematische gebeurtenissen onderzocht. Verder zal er onderzocht worden of werkervaring en de copingstijl die een docent hanteert, invloed heeft op de mate waarin de psychologische basisbehoeften van de docent vervuld zijn. De Self-Determination Theory (SDT) stelt dat de vervulling van drie psychologische basisbehoeften noodzakelijk is voor intrinsieke motivatie, optimale persoonlijke ontwikkeling en functionering. Vanuit de genoemde SDT zullen de volgende basisbehoeften centraal staan: autonomie, verbondenheid en competentie. Van de copingstijlen zullen sociale steun, ontkenning, een actief positieve houding en compenserend gedrag onderzocht worden. De resultaten in dit onderzoek ondersteunen niet de verwachting dat docenten met meer werkervaring minder gebruik maken van de copingstijl actief positieve houding. Voor de verwachting dat de vervulling van de psychologische basisbehoeften juist meer wordt naarmate een docent meer werkervaring heeft, wordt grotendeels geen ondersteuning gevonden. Voor docenten die vaker de copingstijl actief positieve houding gebruiken, wordt wel ondersteund dat zij zich competent voelen tijdens hun werkzaamheden.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/37221
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo