Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorLubbers, M.
dc.contributor.advisorPrins, F.
dc.contributor.authorGooijer, M.E.M. De
dc.contributor.authorDijkstra, N.J.
dc.contributor.authorJong, M.S. de
dc.date.accessioned2018-09-27T17:01:33Z
dc.date.available2018-09-27T17:01:33Z
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/37221
dc.description.abstractIn dit onderzoek wordt de relatie tussen werkervaring van docenten en de manier waarop een docent omgaat met problematische gebeurtenissen onderzocht. Verder zal er onderzocht worden of werkervaring en de copingstijl die een docent hanteert, invloed heeft op de mate waarin de psychologische basisbehoeften van de docent vervuld zijn. De Self-Determination Theory (SDT) stelt dat de vervulling van drie psychologische basisbehoeften noodzakelijk is voor intrinsieke motivatie, optimale persoonlijke ontwikkeling en functionering. Vanuit de genoemde SDT zullen de volgende basisbehoeften centraal staan: autonomie, verbondenheid en competentie. Van de copingstijlen zullen sociale steun, ontkenning, een actief positieve houding en compenserend gedrag onderzocht worden. De resultaten in dit onderzoek ondersteunen niet de verwachting dat docenten met meer werkervaring minder gebruik maken van de copingstijl actief positieve houding. Voor de verwachting dat de vervulling van de psychologische basisbehoeften juist meer wordt naarmate een docent meer werkervaring heeft, wordt grotendeels geen ondersteuning gevonden. Voor docenten die vaker de copingstijl actief positieve houding gebruiken, wordt wel ondersteund dat zij zich competent voelen tijdens hun werkzaamheden.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent368705
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleVerschillen in werkervaring van docenten en de invloed hiervan op copingstijlen en de vervulling van de psychologische basisbehoeften
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsWerkervaring docenten; voortgezet onderwijs; psychologische basisbehoeften; autonomie, verbondenheid, competentie; copingstijlen.
dc.subject.courseuuOnderwijskunde


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record