View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Bagatellisering van corona-racisme in online discussies op Instagram

        Thumbnail
        View/Open
        SCRIPTIE.pdf (845.1Kb)
        Publication date
        2020
        Author
        Bertens, M.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit eindwerkstuk is onderzocht hoe Instagram-gebruikers spreken over racisme onder de post ‘Het coronavirus is geen excuus voor racisme’ van NOS Stories naar aanleiding van het carnavalslied ‘voorkomen is beter dan Chinezen’. Om de hoofdvraag te beantwoorden is gekeken naar hoe gebruikers zichzelf positioneren als ingroup of outgroup-lid en hoe gebruikers strategieën inzetten om racisme te ontkennen of juist erkennen in het racisme-debat. Er is uitgegaan van hetencoding/decoding model (Hall, 1980) om interpretaties te duiden. Via Grounded Theory (Strauss & Corbin, 1990) zijn 500 comments geanalyseerd om de hoofd- en deelvragen te beantwoorden. De analyse onthulde twee hoofdthema’s: ontkenning- en erkenning van racisme. In deze thema’s zijn verschillende strategieën besproken die gebruikers inzetten om hun positie in het racisme-debat onder de video te delen. Er werden beduidend meer strategieën toegepast om racisme te ontkennen. Dit kan verklaard worden doordat volgens het Nieuwe Racisme (Barker, 1981) racistische statements eerder impliciet worden geuit dan expliciet, omdat hier een taboe op rust. Door racisme te ontkennen wordt het probleem gebagatelliseerd en racisme in stand gehouden.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/36138
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo