View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Onderwijsinfluencers en hun rol binnen de onderwijsdigitalisering

        Thumbnail
        View/Open
        Vos (6181554) Bachelor eindwerkstuk.pdf (694.8Kb)
        Publication date
        2020
        Author
        Vos, R.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Onderwijsinfluencers zijn leerkrachten die de rol van online influencer aannemen, om content te creëren omtrent onderwijsdigitalisering. Vanwege hun dubbele rol als leerkracht en influencer, is het onduidelijk vanuit welk belang zij content creëren en welke visie zij uitdragen. Inzicht op dit gebied is belangrijk, omdat zij mogelijk een bedreiging vormen voor de publieke waarden van het onderwijsveld. Dit onderzoek verdiept zich aan de hand van semi-gestructureerde interviews in de beweegredenen waar vanuit onderwijsinfluencers hun specifieke rol binnen onderwijsdigitalisering vervullen, om te achterhalen in hoeverre zij met hun online content bijdragen aan het creëren van bewustzijn rondom de gevolgen van de inzet van sturende digitale middelen in het onderwijs, of dat zij een dominante instrumentale visie in stand houden. Uit een thematische analyse van de verkregen data blijkt dat de onderwijsinfluencers een instrumentele visie delen en vanuit zowel publieke als persoonlijke en private belangen online content creëren met een eenzijdig, betogend karakter. Hierdoor schetsen zij geen volledig en genuanceerd beeld van de onderwijsdigitalisering. Concluderend kan gesteld worden de onderwijsinfluencers geen sterkte bijdrage leveren aan het creëren van bewustzijn rondom de gevolgen van de inzet van digitale middelen in het onderwijs voor de publieke waarden en dat men deze actoren kritisch moet benaderen. Op basis van dit onderzoek wordt de onderwijsinfluencers geadviseerd een kritische laag aan hun online content toe te voegen, zodat zij de publieke waarden van het onderwijs kunnen beschermen. Hier zal het onderwijsveld profijt van hebben.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/36024
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo