Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKerssens, N
dc.contributor.authorVos, R.
dc.date.accessioned2020-07-02T18:00:25Z
dc.date.available2020-07-02T18:00:25Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/36024
dc.description.abstractOnderwijsinfluencers zijn leerkrachten die de rol van online influencer aannemen, om content te creëren omtrent onderwijsdigitalisering. Vanwege hun dubbele rol als leerkracht en influencer, is het onduidelijk vanuit welk belang zij content creëren en welke visie zij uitdragen. Inzicht op dit gebied is belangrijk, omdat zij mogelijk een bedreiging vormen voor de publieke waarden van het onderwijsveld. Dit onderzoek verdiept zich aan de hand van semi-gestructureerde interviews in de beweegredenen waar vanuit onderwijsinfluencers hun specifieke rol binnen onderwijsdigitalisering vervullen, om te achterhalen in hoeverre zij met hun online content bijdragen aan het creëren van bewustzijn rondom de gevolgen van de inzet van sturende digitale middelen in het onderwijs, of dat zij een dominante instrumentale visie in stand houden. Uit een thematische analyse van de verkregen data blijkt dat de onderwijsinfluencers een instrumentele visie delen en vanuit zowel publieke als persoonlijke en private belangen online content creëren met een eenzijdig, betogend karakter. Hierdoor schetsen zij geen volledig en genuanceerd beeld van de onderwijsdigitalisering. Concluderend kan gesteld worden de onderwijsinfluencers geen sterkte bijdrage leveren aan het creëren van bewustzijn rondom de gevolgen van de inzet van digitale middelen in het onderwijs voor de publieke waarden en dat men deze actoren kritisch moet benaderen. Op basis van dit onderzoek wordt de onderwijsinfluencers geadviseerd een kritische laag aan hun online content toe te voegen, zodat zij de publieke waarden van het onderwijs kunnen beschermen. Hier zal het onderwijsveld profijt van hebben.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent711542
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleOnderwijsinfluencers en hun rol binnen de onderwijsdigitalisering
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record