View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Een onderzoek naar de invloed van vertelperspectief in narratieve gezondheidscommunicatie.

        Thumbnail
        View/Open
        BA-EWS-Sara van Gameren.docx (74.29Kb)
        Publication date
        2019
        Author
        Gameren, S.M.L. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het gebruik van alcohol en lachgas is populair onder jongeren (Trimbos, 2018). Het is daarom van belang dat jongeren gezondheidsinformatie over deze middelen naar behoren begrijpen. Dit onderzoek focust zich op de invloed van het vertelperspectief binnen dergelijke gezondheidscommunicatie. Gekeken werd naar de invloed op identificatie, transportatie en overtuiging. Inzicht in deze factoren kan bijdragen aan de kennis hoe gezondheidsinformatie het effectiefst gepresenteerd kan worden. Het onderzoek bestaat uit een experiment waar 61 leerlingen aan deelnamen. Een alcohol- en lachgastekst zijn beide gemanipuleerd op perspectief. Gekeken werd of er een verschil zit in de verwerking van het eerste-persoonsperspectief en het derde-persoonsperspectief. Elke leerling kreeg één van de vier teksten te lezen om vervolgens hier vragen over te beantwoorden. Uit de analyse blijkt dat het ik-perspectief hoger scoort dan het hij-perspectief in de alcoholtekst wat betreft identificatie. Het eerste-persoonsperspectief zorgt echter niet voor meer transportatie en overtuiging dan het derde-persoonsperspectief. In tegenspraak met de literatuur geldt voor de lachgastekst dat er een hogere score wordt toegekend in het hij-perspectief dan in het ik-perspectief voor één transportatiestelling. Leerlingen geven verder aan de alcohol- en lachgastekst als realistisch te ervaren, maar niet als relevant. Vervolgonderzoek is nodig om meer inzicht te krijgen in de onderlinge relatie tussen identificatie, transportatie en overtuiging.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/35915
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo