Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorTed Sanders, Suzanne Kleijn
dc.contributor.authorGameren, S.M.L. van
dc.date.accessioned2020-06-06T18:00:07Z
dc.date.available2020-06-06T18:00:07Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/35915
dc.description.abstractHet gebruik van alcohol en lachgas is populair onder jongeren (Trimbos, 2018). Het is daarom van belang dat jongeren gezondheidsinformatie over deze middelen naar behoren begrijpen. Dit onderzoek focust zich op de invloed van het vertelperspectief binnen dergelijke gezondheidscommunicatie. Gekeken werd naar de invloed op identificatie, transportatie en overtuiging. Inzicht in deze factoren kan bijdragen aan de kennis hoe gezondheidsinformatie het effectiefst gepresenteerd kan worden. Het onderzoek bestaat uit een experiment waar 61 leerlingen aan deelnamen. Een alcohol- en lachgastekst zijn beide gemanipuleerd op perspectief. Gekeken werd of er een verschil zit in de verwerking van het eerste-persoonsperspectief en het derde-persoonsperspectief. Elke leerling kreeg één van de vier teksten te lezen om vervolgens hier vragen over te beantwoorden. Uit de analyse blijkt dat het ik-perspectief hoger scoort dan het hij-perspectief in de alcoholtekst wat betreft identificatie. Het eerste-persoonsperspectief zorgt echter niet voor meer transportatie en overtuiging dan het derde-persoonsperspectief. In tegenspraak met de literatuur geldt voor de lachgastekst dat er een hogere score wordt toegekend in het hij-perspectief dan in het ik-perspectief voor één transportatiestelling. Leerlingen geven verder aan de alcohol- en lachgastekst als realistisch te ervaren, maar niet als relevant. Vervolgonderzoek is nodig om meer inzicht te krijgen in de onderlinge relatie tussen identificatie, transportatie en overtuiging.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent76081
dc.format.mimetypeapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document
dc.language.isonl
dc.titleEen onderzoek naar de invloed van vertelperspectief in narratieve gezondheidscommunicatie.
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuTaal- en cultuurstudies


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record