De samenhang van voorbereidende rekenvaardigheid met taalvaardigheid, sociaal economische status, sekse en aandacht
Author
Arts, L.C.M.
Braber, M.
Florijn, G.K.J.
Schijvenaars, L.
Metadata
Show full item recordSummary
Achtergrond: Divers onderzoek is uitgevoerd naar voorbereidende rekenvaardigheid bij kleuters. Verschillende variabelen lijken samen te hangen met het niveau van voorbereidend rekenen. Doel: De samenhang toetsen tussen de voorbereidende rekenvaardigheid van kleuters en hun taalvaardigheid, SES, sekse en aandacht. Methode: Bij dit onderzoek zijn willekeurig 100 kleuters uit groep 2 van het reguliere basisonderwijs betrokken. De UGT-R is afgenomen, waarbij het niveau van aandacht gedurende de toets is gescoord. Daarnaast hebben de ouders een SES-vragenlijst ingevuld. Bestaande scores van Cito Taal voor Kleuters en Cito Ordenen van de betreffende kleuters zijn meegenomen. Resultaten: Significante relaties blijken aanwezig te zijn tussen voorbereidende rekenvaardigheid en taalvaardigheid, SES en aandacht. Significante sekseverschillen zijn niet gevonden. Conclusie: Het niveau van voorbereidende rekenvaardigheid bij kleuters in groep 2 van het reguliere basisonderwijs hangt samen met taalvaardigheid, SES en aandacht. De voorbereidende rekenprestaties van jongens en meisjes verschillen niet significant.