View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De samenhang van voorbereidende rekenvaardigheid met taalvaardigheid, sociaal economische status, sekse en aandacht

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Arts,LCM-3443922 en Braber,M-345226 en Florijn,GKJ-345303 en Schijvenaars,L-0302597.pdf (170.4Kb)
        Author
        Arts, L.C.M.
        Braber, M.
        Florijn, G.K.J.
        Schijvenaars, L.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Achtergrond: Divers onderzoek is uitgevoerd naar voorbereidende rekenvaardigheid bij kleuters. Verschillende variabelen lijken samen te hangen met het niveau van voorbereidend rekenen. Doel: De samenhang toetsen tussen de voorbereidende rekenvaardigheid van kleuters en hun taalvaardigheid, SES, sekse en aandacht. Methode: Bij dit onderzoek zijn willekeurig 100 kleuters uit groep 2 van het reguliere basisonderwijs betrokken. De UGT-R is afgenomen, waarbij het niveau van aandacht gedurende de toets is gescoord. Daarnaast hebben de ouders een SES-vragenlijst ingevuld. Bestaande scores van Cito Taal voor Kleuters en Cito Ordenen van de betreffende kleuters zijn meegenomen. Resultaten: Significante relaties blijken aanwezig te zijn tussen voorbereidende rekenvaardigheid en taalvaardigheid, SES en aandacht. Significante sekseverschillen zijn niet gevonden. Conclusie: Het niveau van voorbereidende rekenvaardigheid bij kleuters in groep 2 van het reguliere basisonderwijs hangt samen met taalvaardigheid, SES en aandacht. De voorbereidende rekenprestaties van jongens en meisjes verschillen niet significant.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/34443
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo