Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorRijt, BAM van de
dc.contributor.authorArts, L.C.M.
dc.contributor.authorBraber, M.
dc.contributor.authorFlorijn, G.K.J.
dc.contributor.authorSchijvenaars, L.
dc.date.accessioned2018-09-27T17:01:26Z
dc.date.available2018-09-27T17:01:26Z
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/34443
dc.description.abstractAchtergrond: Divers onderzoek is uitgevoerd naar voorbereidende rekenvaardigheid bij kleuters. Verschillende variabelen lijken samen te hangen met het niveau van voorbereidend rekenen. Doel: De samenhang toetsen tussen de voorbereidende rekenvaardigheid van kleuters en hun taalvaardigheid, SES, sekse en aandacht. Methode: Bij dit onderzoek zijn willekeurig 100 kleuters uit groep 2 van het reguliere basisonderwijs betrokken. De UGT-R is afgenomen, waarbij het niveau van aandacht gedurende de toets is gescoord. Daarnaast hebben de ouders een SES-vragenlijst ingevuld. Bestaande scores van Cito Taal voor Kleuters en Cito Ordenen van de betreffende kleuters zijn meegenomen. Resultaten: Significante relaties blijken aanwezig te zijn tussen voorbereidende rekenvaardigheid en taalvaardigheid, SES en aandacht. Significante sekseverschillen zijn niet gevonden. Conclusie: Het niveau van voorbereidende rekenvaardigheid bij kleuters in groep 2 van het reguliere basisonderwijs hangt samen met taalvaardigheid, SES en aandacht. De voorbereidende rekenprestaties van jongens en meisjes verschillen niet significant.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent174535
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe samenhang van voorbereidende rekenvaardigheid met taalvaardigheid, sociaal economische status, sekse en aandacht
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsVoorbereidende rekenvaardigheid; taalvaardigheid; SES; sekse; aandacht
dc.subject.courseuuPedagogische Wetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record