dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Rijt, BAM van de | |
dc.contributor.author | Arts, L.C.M. | |
dc.contributor.author | Braber, M. | |
dc.contributor.author | Florijn, G.K.J. | |
dc.contributor.author | Schijvenaars, L. | |
dc.date.accessioned | 2018-09-27T17:01:26Z | |
dc.date.available | 2018-09-27T17:01:26Z | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/34443 | |
dc.description.abstract | Achtergrond: Divers onderzoek is uitgevoerd naar voorbereidende rekenvaardigheid bij kleuters. Verschillende variabelen lijken samen te hangen met het niveau van voorbereidend rekenen. Doel: De samenhang toetsen tussen de voorbereidende rekenvaardigheid van kleuters en hun taalvaardigheid, SES, sekse en aandacht. Methode: Bij dit onderzoek zijn willekeurig 100 kleuters uit groep 2 van het reguliere basisonderwijs betrokken. De UGT-R is afgenomen, waarbij het niveau van aandacht gedurende de toets is gescoord. Daarnaast hebben de ouders een SES-vragenlijst ingevuld. Bestaande scores van Cito Taal voor Kleuters en Cito Ordenen van de betreffende kleuters zijn meegenomen. Resultaten: Significante relaties blijken aanwezig te zijn tussen voorbereidende rekenvaardigheid en taalvaardigheid, SES en aandacht. Significante sekseverschillen zijn niet gevonden. Conclusie: Het niveau van voorbereidende rekenvaardigheid bij kleuters in groep 2 van het reguliere basisonderwijs hangt samen met taalvaardigheid, SES en aandacht. De voorbereidende rekenprestaties van jongens en meisjes verschillen niet significant. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 174535 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | De samenhang van voorbereidende rekenvaardigheid met taalvaardigheid, sociaal economische status, sekse en aandacht | |
dc.type.content | Bachelor Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Voorbereidende rekenvaardigheid; taalvaardigheid; SES; sekse; aandacht | |
dc.subject.courseuu | Pedagogische Wetenschappen | |