View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Een genreroman als bestseller in het digitale tijdperk

        Thumbnail
        View/Open
        Finale versie 2 scriptie - .pdf (634.7Kb)
        Publication date
        2019
        Author
        Gennep, M.W. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In een tijdperk waarin (sociale) media voor aandacht, verspreiding en waardering van literatuur kunnen zorgen, is de literaire kritiek niet langer de enige poortwachter. Als gevolg van de digitalisering vinden bestsellers hun weg naar het grote publiek steeds vaker op andere manieren. Dit onderzoek analyseert de manier waarop er door uitgeverij Xander Uitgevers gebruik is gemaakt van sociale media en influencer marketing bij het in de markt zetten van de reeks De zeven zussen. De analyse heeft plaatsgevonden op basis van alle relevante uitingen op de platformen Facebook, Instagram en Twitter. Facebook bleek het meest gebruikte medium, waarbij Xander Uitgevers op twee pagina’s regelmatig actief is. Naast de overkoepelende pagina van de uitgeverij beheren zij namelijk ook de pagina @ZevenZussen die functioneert als een lezerscommunity. Daarnaast is er een inventarisatie gemaakt van de recensies op blogs, omdat bleek dat Xander Uitgevers recensie-exemplaren heeft opgestuurd naar bloggers tijdens het in de markt zetten van het eerste deel van de serie. Dit heeft gezorgd voor bekendheid en waardering en vormt het begin van de enorme hype. Deze hype wordt in stand gehouden door met name op de Zeven zussen Facebookpagina met hoge regelmaat interessante content aan te bieden. Daarnaast stimuleren zij het publiek om op de berichten te reageren en deze te delen. Het lezerspubliek zorgt vervolgens voor verdere verspreiding van het ‘zevenzussenvirus’ door middel van mont-tot-mondreclame op dit interactieve online platform.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/34090
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo