Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorSpanjers, R.
dc.contributor.authorGennep, M.W. van
dc.date.accessioned2019-09-06T17:00:33Z
dc.date.available2019-09-06T17:00:33Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/34090
dc.description.abstractIn een tijdperk waarin (sociale) media voor aandacht, verspreiding en waardering van literatuur kunnen zorgen, is de literaire kritiek niet langer de enige poortwachter. Als gevolg van de digitalisering vinden bestsellers hun weg naar het grote publiek steeds vaker op andere manieren. Dit onderzoek analyseert de manier waarop er door uitgeverij Xander Uitgevers gebruik is gemaakt van sociale media en influencer marketing bij het in de markt zetten van de reeks De zeven zussen. De analyse heeft plaatsgevonden op basis van alle relevante uitingen op de platformen Facebook, Instagram en Twitter. Facebook bleek het meest gebruikte medium, waarbij Xander Uitgevers op twee pagina’s regelmatig actief is. Naast de overkoepelende pagina van de uitgeverij beheren zij namelijk ook de pagina @ZevenZussen die functioneert als een lezerscommunity. Daarnaast is er een inventarisatie gemaakt van de recensies op blogs, omdat bleek dat Xander Uitgevers recensie-exemplaren heeft opgestuurd naar bloggers tijdens het in de markt zetten van het eerste deel van de serie. Dit heeft gezorgd voor bekendheid en waardering en vormt het begin van de enorme hype. Deze hype wordt in stand gehouden door met name op de Zeven zussen Facebookpagina met hoge regelmaat interessante content aan te bieden. Daarnaast stimuleren zij het publiek om op de berichten te reageren en deze te delen. Het lezerspubliek zorgt vervolgens voor verdere verspreiding van het ‘zevenzussenvirus’ door middel van mont-tot-mondreclame op dit interactieve online platform.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent650017
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleEen genreroman als bestseller in het digitale tijdperk
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordssocialmedia;bestseller;digitalisering;lezerscommunity;roman;marketing;blogs
dc.subject.courseuuNederlandse taal en cultuur


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record