View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Wat is het effect van opvoedingsstijl, pesten en gepest worden op sociale angst bij adolescenten in de eerste en tweede klas van HAVO, VWO en Gymnasium en wat is daarbij het verschil naar sekse?

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Broer, D-4233522 en Smits, EJJ-4148495 en Verhappen, MM-4253299.pdf (364.3Kb)
        Author
        Broer, D.
        Smits, E.J.J.
        Verhappen, M.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Van de jongeren tussen de 11 en 15 jaar heeft 5-16% een sociale angst. Ondanks deze percentages blijkt sociale angst jaren lang genegeerd te zijn door de maatschappij en de wetenschap. In dit onderzoek wordt onderzocht of opvoedingsstijl, pesten en gepest worden risicofactoren vormen voor het ervaren van symptomen van sociale angst. Daarnaast wordt vastgesteld wat de verbanden tussen deze variabelen zijn en of sekse mogelijk een modererend effect op deze verbanden heeft. Aan het onderzoek hebben 523 jongeren (55.8% meisjes en 44% jongens) uit het eerste of tweede jaar van HAVO (39.6%), VWO (31.7%), HAVO/VWO (23.3%) of Gymnasium (5.0%) deelgenomen. Alle participanten waren tussen de 11 en 15 jaar (M = 12.97). De participanten hebben een samengestelde vragenlijst ingevuld die de variabelen sociale angst, autoritaire opvoedingsstijl, autoritatieve opvoedingsstijl, pesten en gepest worden meet. Uit de resultaten is naar voren gekomen dat er geen verband bestaat van opvoedingsstijl, pesten en gepest worden met sociale angst. Ook blijkt sekse geen modererend effect te hebben op deze verbanden.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/33577
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo