Social television en collectivisme in het matrix mediatijdperk. Een onderzoek naar collectivisme aan de hand van het Twitterende televisiepubliek van TEMPTATION ISLAND.
Summary
Televisie is onderhevig aan technologische ontwikkelingen en wordt steeds digitaler. We bevinden
ons vandaag de dag in het matrix mediatijdperk dat zich kenmerkt door interactiviteit, meerdere
locaties van productiviteit en meerdere wijzen van interpretatie en gebruik. Dit tijdperk wordt
gekenmerkt door een beginnende verdwijning van de televisieset in de woonkamer en de sociale
connotaties die daaraan verbonden zijn. Zo zou er een overgang zijn van de collectivistische fase
naar de individualistische fase van televisie en is er tegenwoordig sprake van zelfprogrammering,
waardoor flow, een van de sociale connotaties van televisie, niet langer van toepassing zou zijn.
TEMPTATION ISLAND is een televisieprogramma dat geplaatst kan worden in het matrix mediatijdperk
en met name bekeken wordt via laptops en smartphones. Daarnaast komen veel kijkers samen op
Twitter om de inhoud van de afleveringen met elkaar te bespreken. De term social television omvat
deze communicatie en activiteit van televisiepubliek op internet en nieuwe media en beschrijft dat
“kijkers met elkaar kunnen communiceren via de televisie, smartphones, tablets of de computer
wanneer zij zich niet in dezelfde tijd of ruimte bevinden”. Deze analyse geeft antwoord op de
hoofdvraag: Hoe geven kijkers van TEMPTATION ISLAND gestalte aan collectivisme op het social
television platform Twitter in het matrix mediatijdperk? Aan de hand van een discoursanalyse
worden tweets geanalyseerd die gepost zijn door de kijkers van TEMPTATION ISLAND tijdens de eerste
aflevering van het seizoen dat op 14 februari 2019 van start is gegaan. Met dit onderzoek wordt
aangetoond dat er niet gesproken kan worden van een overgang van collectivisme naar
individualisme. Collectivisme krijgt in de nieuwe fase van televisie nog steeds gestalte, slechts de
manier waarop verschilt. Kijkers kunnen met elkaar communiceren, ongeacht hun locatie en de tijd
waarin ze zich bevinden en komen samen op Twitter om de televisiecontent te bespreken, waardoor
collectivisme vorm krijgt. Deze communicatie vindt met name plaats tijdens de uitzendtijden van het
programma op televisie, waardoor flow, de sociale connotatie van televisie, nog een rol speelt in het
matrix mediatijdperk.