Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorde Mul, Elize
dc.contributor.authorRosmalen, T. van
dc.date.accessioned2019-08-02T17:01:04Z
dc.date.available2019-08-02T17:01:04Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/33127
dc.description.abstractTelevisie is onderhevig aan technologische ontwikkelingen en wordt steeds digitaler. We bevinden ons vandaag de dag in het matrix mediatijdperk dat zich kenmerkt door interactiviteit, meerdere locaties van productiviteit en meerdere wijzen van interpretatie en gebruik. Dit tijdperk wordt gekenmerkt door een beginnende verdwijning van de televisieset in de woonkamer en de sociale connotaties die daaraan verbonden zijn. Zo zou er een overgang zijn van de collectivistische fase naar de individualistische fase van televisie en is er tegenwoordig sprake van zelfprogrammering, waardoor flow, een van de sociale connotaties van televisie, niet langer van toepassing zou zijn. TEMPTATION ISLAND is een televisieprogramma dat geplaatst kan worden in het matrix mediatijdperk en met name bekeken wordt via laptops en smartphones. Daarnaast komen veel kijkers samen op Twitter om de inhoud van de afleveringen met elkaar te bespreken. De term social television omvat deze communicatie en activiteit van televisiepubliek op internet en nieuwe media en beschrijft dat “kijkers met elkaar kunnen communiceren via de televisie, smartphones, tablets of de computer wanneer zij zich niet in dezelfde tijd of ruimte bevinden”. Deze analyse geeft antwoord op de hoofdvraag: Hoe geven kijkers van TEMPTATION ISLAND gestalte aan collectivisme op het social television platform Twitter in het matrix mediatijdperk? Aan de hand van een discoursanalyse worden tweets geanalyseerd die gepost zijn door de kijkers van TEMPTATION ISLAND tijdens de eerste aflevering van het seizoen dat op 14 februari 2019 van start is gegaan. Met dit onderzoek wordt aangetoond dat er niet gesproken kan worden van een overgang van collectivisme naar individualisme. Collectivisme krijgt in de nieuwe fase van televisie nog steeds gestalte, slechts de manier waarop verschilt. Kijkers kunnen met elkaar communiceren, ongeacht hun locatie en de tijd waarin ze zich bevinden en komen samen op Twitter om de televisiecontent te bespreken, waardoor collectivisme vorm krijgt. Deze communicatie vindt met name plaats tijdens de uitzendtijden van het programma op televisie, waardoor flow, de sociale connotatie van televisie, nog een rol speelt in het matrix mediatijdperk.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent12825437
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleSocial television en collectivisme in het matrix mediatijdperk. Een onderzoek naar collectivisme aan de hand van het Twitterende televisiepubliek van TEMPTATION ISLAND.
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsmatrix mediatijdperk, Temptation Island, collectivisme, social television, flow.
dc.subject.courseuuMedia en cultuur


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record